بنا بر اين ، منافاتى با عدالت و حكمت ندارد.
اين ، پاسخ اجمالى قرآن و احاديث اسلامى و به تعبيرى پاسخ خود خداوند متعال به «شبهه شرور» و منافات نداشتنِ آن با عدالت و حكمت اوست.
پاسخ تفصيلى به شبهه شُرور
براى پاسخ دادن به شبهه شرور ، چند مسئله بايد مورد بررسى قرار بگيرند :
يك . معناى «خير» و «شر»
خير و شر ، گاهى به معناى لذّت و درد ، مورد لحاظ قرار مى گيرند. اين معنا ، معنايى سطحى و ابتدايى است ؛ چرا كه ممكن است انسان از چيزى لذّت ببرد ؛ امّا آن چيز براى انسان ، زيانبار باشد و موجب بدبختى او شود .
خير ، در معناى درست، عبارت است از : چيزى كه براى انسان ، سودمند باشد و سعادت او را به دنبال بياورد . شر نيز در معناى درست ، عبارت است از : چيزى كه براى انسان ، زيانبار باشد و موجب بدبختى او گردد.
دو . ملاك تشخيص خير و شر
نكته مهم در تعريف خير و شر ، اين است كه : از كجا مى توان فهميد كه چيزى حقيقتا براى انسان ، سودمند است يا زيانبار؟ به عبارت ديگر ، ملاك تشخيص خير و شر و سود و زيان چيست؟
آيا ملاك تشخيص خير و شر و سود و زيان ، همان درك ابتدايى و سطحىِ عقل است و يا دركى است كه عقل ، پس از تأمّل و احاطه يافتن بر تمام ابعاد موضوع ، پيدا مى كند؟
بى شك ، عقل تا زمانى كه تمام ابعاد يك موضوعْ روشن نباشد، نمى تواند