159
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۳۶۸.امام على عليه السلام :با خشنودى [به قضا] همراه باش، كه توانگرى و بزرگى با تو خواهد بود.

۶۳۶۹.امام على عليه السلام :همه ثروت ، در قناعت و خشنودى [به قضا] است.

۶۳۷۰.امام على عليه السلام :ناخشنودى [به قضا] ، براى نادارى ، و خشنودى [به آن] ، براى توانگرى ، كافى است .

۶۳۷۱.امام على عليه السلام :توانگرترينِ مردم، كسى است كه به قسمت خدا خشنود باشد.

۶۳۷۲.امام على عليه السلام :نيازمند خشنود [به قضا] ، از دام هاى ابليس نجات مى يابد و ثروتمند [ناخشنود (به قضا)] ، در دام هاى او گرفتار مى شود.

۶۳۷۳.امام على عليه السلام :پادشاهان دنيا و آخرت، بينوايانى هستند كه به قضاى الهى راضى اند.

۶۳۷۴.امام صادق عليه السلام :هيچ بنده اى درباره خويشتن با خدا از درِ اخلاص و خيرخواهى درنيامد كه حق [خدا و خلق] را از خود بپردازد و حقّ خويش را [نيز بازستاند] . مگر كه اين دو ويژگى به او داده شد: روزى اى كفايت كننده و خشنودى اى نجاتبخش از جانب خداوند . ۱

۶۳۷۵.امام صادق عليه السلام :با سختگيرى ، توانگرى اى نيست و با خشنودى ، تنگ دستى اى .

و ـ پاك دامنى

۶۳۷۶.امام على عليه السلام :خشنود بودن به مقدار كفاف [از روزى]، پاك دامنى مى آورد.

1.دو كلمه «نُصح» و «نصيحت» ، در عربى ، ضد غشّ شمرده مى شوند . كلمه «نصيحت» ، براى قصد خير به كار مى رود و «نُصح» در لغت ، به معناى «خُلوص» است . بنا بر اين، تعبير «ناصَحَ اللّه » ـ كه در اصل عربى حديث به كار رفته است ـ يعنى: «آنچه تنها براى خداوند و به قصد خيرخواهى براى دين و مخلوقات خدا اراده مى شود ، به سود شخص باشد يا به زيان او» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
158

۶۳۶۸.عنه عليه السلام :اِلزَمِ الرِّضا ، يَلزَمكَ الغَناءُ وَالكَرامَةُ . ۱

۶۳۶۹.عنه عليه السلام :كُلُّ الغِنى فِي القَناعَةِ وَالرِّضا . ۲

۶۳۷۰.عنه عليه السلام :كَفى بِالسَّخَطِ عَناءً ، كَفى بِالرِّضا غِنىً . ۳

۶۳۷۱.عنه عليه السلام :أغنَى النّاسِ الرّاضي بِقَسمِ اللّهِ . ۴

۶۳۷۲.عنه عليه السلام :الفَقيرُ الرّاضي ناجٍ مِن حَبائِلِ إبليسَ ، وَالغَنِيٌّ واقِعٌ في حَبائِلِهِ . ۵

۶۳۷۳.عنه عليه السلام :مُلوكُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، الفُقَراءُ الرّاضونَ . ۶

۶۳۷۴.الإمام الصادق عليه السلام :ما ناصَحَ ۷ اللّهَ عَبدٌ في نَفسِهِ فَأَعطَى الحَقَّ مِنها وأخَذَ الحَقَّ لَها ، إلّا اُعطِيَ خَصلَتَينِ : رِزقا مِنَ اللّهِ يَسَعُهُ ، ورِضىً عَنِ اللّهِ يُنجيهِ . ۸

۶۳۷۵.عنه عليه السلام :لَيسَ مَعَ الشِّدَّةِ غِنىً ، ولا مَعَ الرِّضا فاقَةٌ . ۹

و ـ العِفافُ

۶۳۷۶.الإمام عليّ عليه السلام :الرِّضا بِالكَفافِ يُؤَدّي إلَى العَفافِ . ۱۰

1.غرر الحكم : ح ۲۴۴۷ .

2.غرر الحكم : ح ۶۸۷۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۷۵ ح ۶۳۲۳ .

3.غرر الحكم : ح ۷۰۶۷ و ۷۰۶۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۸۷ ح ۶۵۵۵ و ۶۵۵۶ .

4.غرر الحكم : ح ۳۲۲۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۵ ح ۲۵۵۱ .

5.غرر الحكم : ح ۱۹۲۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۸ ح ۱۴۷۵ .

6.غرر الحكم : ح ۹۸۱۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۸۷ ح ۹۰۰۰ .

7.. «النُصح والنصيحة» : خلاف «الغِشّ» (معجم مقاييس اللغة : ج ۵ ص ۴۳۵ «نصح»)، «النصيحة كلمة يعبّر بها عن جملة ، هي إرادة الخير للمنصوح له ... وأصل النُصح في اللغة: الخلوص» (النهاية : ج ۵ ص ۶۳ «نصح»)؛ إذا فقوله: «ناصح اللّه َ...» يعني ما أخلص للّه بإرادة الخير لدينه ولخلقه، فيما له و ما عليه ...».

8.المحاسن : ج ۱ ص ۹۶ ح ۶۲ عن معاوية عن أبيه ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۸ ح ۱۷ .

9.جامع الأحاديث للقمّي : ص ۲۰۷ .

10.غرر الحكم : ح ۱۵۱۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۷ ح ۳۴۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52134
صفحه از 447
پرینت  ارسال به