133
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۲۹۷.امام حسن عليه السلام :هر كه بر بهتر بودنِ انتخاب خداوند براى خويش اعتماد كند، آرزو نمى كند كه در غير وضعيّتى باشد كه خدا براى او اختيار كرده است.

۶۲۹۸.امام زين العابدين عليه السلام :خشنودى به قضاى ناخوشايند، بالاترين درجه يقين است.

۶۲۹۹.امام باقر عليه السلام :شايسته ترين آفريده خدا براى تسليم بودن به قضاى خداوند ، كسى است كه خداوند عز و جل را بشناسد .

۶۳۰۰.امام صادق عليه السلام :داناترينِ مردم به خدا، خشنودترينِ آنان به قضاى خداوند است .

۶۳۰۱.امام صادق عليه السلام :حسن بن على عليهماالسلام با عبد اللّه بن جعفر ديدار كرد و فرمود: «اى عبد اللّه ! چگونه كسى خود را مؤمن مى داند ، در حالى كه به قسمت خود ، ناخشنود است و جايگاه خود را تحقير مى كند ، با اين كه خدا بر او چنين حكم كرده است؟» .

۶۳۰۲.امام صادق عليه السلام :بدانيد كه هرگز بنده اى از بندگان خدا مؤمن [حقيقى ]نخواهد شد ، مگر اين كه به آنچه خدا براى او و يا در حقّ او كرده ، خشنود باشد ، خوشايندش باشد يا نباشد . و البته خداوند عز و جلهرگز در حقّ كسى كه شكيبايى ورزد و از او خشنود باشد، جز آنچه را كه سزاوار [خداوندى] اوست ، انجام نمى دهد و اين براى او از آنچه مى پسندد و نمى پسندد، بهتر است .

۶۳۰۳.امام صادق عليه السلام :خدايا! از تو ايمانى قلبى مى خواهم و يقينى راستين كه شك را از من بزدايد، تا بدانم جز آنچه برايم مقرّر داشتى اى ، به من نمى رسد و به آنچه قسمتم نموده اى ، خشنود باشم . خدايا! از تو جانى پاك مى خواهم كه به ديدار تو ايمان داشته باشد و به بخشش تو قانع، و به قضاى تو خشنود باشد... .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
132

۶۲۹۷.الإمام الحسن عليه السلام :مَنِ اتَّكَلَ عَلى حُسنِ الاِختِيارِ مِنَ اللّهِ لَهُ ، لَم يَتَمَنَّ أنَّهُ في غَيرِ الحالِ الَّتِي اختارَهَا اللّهُ لَهُ . ۱

۶۲۹۸.الإمام زين العابدين عليه السلام :الرِّضا بِمَكروهِ القَضاءِ أرفَعُ دَرَجاتِ اليَقينِ . ۲

۶۲۹۹.الإمام الباقر عليه السلام :أحَقُّ خَلقِ اللّهِ أن يُسَلِّمَ لِما قَضَى اللّهُ عز و جل ، مَن عَرَفَ اللّهَ عز و جل . ۳

۶۳۰۰.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ أعلَمَ النّاسِ بِاللّهِ ، أرضاهُم بِقَضاءِ اللّهِ عز و جل . ۴

۶۳۰۱.عنه عليه السلام :لَقِيَ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام عَبدَ اللّهِ بنَ جَعفَرٍ فَقالَ : يا عَبدَ اللّهِ ، كَيفَ يَكونُ المُؤمِنُ مُؤمِنا وهُوَ يَسخَطُ قِسمَهُ ، ويُحَقِّرُ مَنزِلَتَهُ ، وَالحاكِمُ عَلَيهِ اللّهُ ؟! ۵

۶۳۰۲.عنه عليه السلام :اِعلَموا أنَّهُ لَن يُؤمِنَ عَبدٌ مِن عَبيدِهِ حَتّى يَرضى عَنِ اللّهِ فيما صَنَعَ اللّهُ إلَيهِ ، وصَنَعَ بِهِ عَلى ما أحَبَّ وكَرِهَ ، ولَن يَصنَعَ اللّهُ بِمَن صَبَرَ ورَضِيَ عَنِ اللّهِ إلّا ما هُوَ أهلُهُ ، وهُوَ خَيرٌ لَهُ مِمّا أحَبَّ وكَرِهَ . ۶

۶۳۰۳.عنه عليه السلام :اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ إيمانا تُباشِرُ بِهِ قَلبي ، ويَقينا صادِقا حَتّى يَذهَبَ بِالشَّكِّ عَنّي ، حَتّى أعلَمَ أنَّهُ لَن يُصيبَني إلّا ما كَتَبتَ لي ، وَالرِّضا بِما قَسَمتَ لي ، اللّهُمَّ إنّي أسأَلُك نَفسا طَيِّبَةً تُؤمِنُ بِلِقائِكَ ، وتَقنَعُ بِعَطائِكَ ، وتَرضى بِقَضائِكَ ... . ۷

1.تحف العقول : ص ۲۳۴ ، أعلام الدين : ص ۳۰۰ عن الإمام زين العابدين عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۰۶ ح ۶؛ شرح نهج البلاغة : ج ۳ ص ۱۵۶ .

2.تحف العقول : ص ۲۷۸ ، التمحيص : ص ۶۰ ح ۱۳۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۳۵ ح ۱ .

3.الكافي : ج ۲ ص ۶۲ ح ۹ عن عبد اللّه بن محمّد الجعفي ، مشكاة الأنوار : ص ۵۱ ح ۴۲ ، التمحيص : ص ۶۲ ح ۱۴۱ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۵۳ ح ۶۳ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۶۰ ح ۲ عن ليث المرادي ، مسكّن الفؤاد : ص ۸۲ ، مشكاة الأنوار : ص ۷۳ ح ۱۳۳ ، التمحيص : ص ۶۰ ح ۱۳۰ عن ابن مسكان ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۳۳۳ ح ۱۹ .

5.الكافي : ج ۲ ص ۶۲ ح ۱۱ ، مشكاة الأنوار : ص ۷۴ ح ۱۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۳۵۱ ح ۲۵ .

6.الكافي : ج۸ ص۸ ح۱ عن إسماعيل بن جابر وإسماعيل بن مخلّد السرّاج ، بحار الأنوار : ج۷۸ ص۲۱۷ ح۹۳ .

7.تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۹۰ ح ۲۴۹ عن معاوية بن وهب ، الإقبال : ج ۱ ص ۳۲۸ ، المصباح للكفعمي : ص ۷۶۲ من دون إسناد إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۱۳۲ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52375
صفحه از 447
پرینت  ارسال به