131
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

ب ـ يقين

۶۲۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :وقتى خداوند ، آدم را به زمين فرو فرستاد، آدم رو به روى كعبه ايستاد و دو ركعت نماز به جا آورد. آن گاه خداوند ، اين دعا را به او الهام فرمود: « ... خدايا! از تو ايمانى قلبى مى خواهم و يقينى صادقانه ـ تا بدانم جز آنچه برايم مقرّر داشته اى ، به من نمى رسد ـ و [نيز] خشنودى اى به آنچه برايم تقسيم كرده اى» .

۶۲۹۰.امام على عليه السلام :خشنودى، نتيجه يقين است.

۶۲۹۱.امام على عليه السلام :ريشه خشنودى ، اعتماد كامل به خداست.

۶۲۹۲.امام على عليه السلام :بر نيكويىِ يقين ، با خشنودى به قضاى خداوند ، پى برده مى شود .

۶۲۹۳.امام على عليه السلام :هر كه دينش محكم باشد، به پاداش [روز قيامت ،] يقين پيدا مى كند و به جايگاه هاى قضا خشنود مى گردد.

۶۲۹۴.امام على عليه السلام :اگر ايمانت را استوار كردى، به قضا ، چه بر زيان و چه به سود خود ، خشنود باش، و به كسى جز خدا اميد نبند، و در انتظار چيزى باش كه قَدَر برايت پيش مى آورد .

۶۲۹۵.امام على عليه السلام :كسى كه يقين راستين ندارد ، چگونه به قضا خشنود گردد؟!

۶۲۹۶.امام على عليه السلامـ در توصيف دوستان خداوند سبحان ـ: اگر تنهايى ، آنان را به وحشت اندازد، ياد تو با ايشان همدم است و اگر گرفتارى ها به آنان روى آورد، به تو پناه مى برند ، بدين جهت كه مى دانند زمام امور ، به دست توست و ريشه آنها از جانب قضاى تو .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
130

ب ـ اليَقينُ

۶۲۸۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لَمّا أهبَطَ اللّهُ آدَمَ إلَى الأَرضِ قامَ وِجاهَ ۱ الكَعبَةِ فَصَلّى رَكعَتَينِ ، فَأَلهَمَهُ اللّهُ هذَا الدُّعاءَ : . . . اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ إيمانا يُباشِرُ قَلبي ، ويَقينا صادِقا حَتّى أعلَمَ أنَّهُ لا يُصيبُني إلّا ما كَتَبتَ لي ، ورِضا بِما قَسَمتَ لي . ۲

۶۲۹۰.الإمام عليّ عليه السلام :الرِّضا ثَمَرَةُ اليَقينِ . ۳

۶۲۹۱.عنه عليه السلام :أصلُ الرِّضا حُسنُ الثِّقَةِ بِاللّهِ . ۴

۶۲۹۲.عنه عليه السلام :بِالرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ يُستَدَلُّ عَلى حُسنِ اليَقينِ . ۵

۶۲۹۳.عنه عليه السلام :مَن قَوِيَ دينُهُ أيقَنَ بِالجَزاءِ ورَضِيَ بِمَواقِعِ القَضاءِ . ۶

۶۲۹۴.عنه عليه السلام :إن عَقَدتَ إيمانَكَ فَارضَ بِالمَقضِيِّ عَلَيكَ ولَكَ ، ولا تَرجُ أحَدا إلَا اللّهَ ، وَانتَظِر ما أتاكَ بِهِ القَدَرُ . ۷

۶۲۹۵.عنه عليه السلام :كَيفَ يَرضى بِالقَضاءِ مَن لَم يَصدُق يَقينُهُ ؟! ۸

۶۲۹۶.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ أولِياءِ اللّهِ سُبحانَهُ ـ: إن أوحَشَتهُمُ الغُربَةُ آنَسَهُم ذِكرُكَ ، وإن صُبَّت عَلَيهِمُ المَصائِبُ لَجَؤوا إلَى الاِستِجارَةِ بِكَ ، عِلما بِأَنَّ أزِمَّةَ ۹ الاُمورِ بِيَدِكَ ، ومَصادِرَها عَن قَضائِكَ . ۱۰

1.الوِجاهُ : التّجاهُ . يقال : داري وِجاهَ دارِكِ : حِذاءَها مِن تلقاءِ وجهها (المعجم الوسيط : ج ۲ ص ۱۰۱۵ «وجه») .

2.المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۱۱۷ ح ۵۹۷۴ عن عائشة ، تاريخ دمشق : ج ۷ ص ۴۲۸ ح ۲۰۳۸ عن بريدة وفيه «بقضائك» بدل «بما قسمت» ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۱۸۴ ح ۳۶۵۷ نقلاً عن البزار عن ابن عمر وفيه «ورضّنى من المعيشة» بدل «ورضا» .

3.غرر الحكم : ح ۷۲۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۹ ح ۸۷ .

4.غرر الحكم : ح ۳۰۸۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۱ ح ۲۷۳۸ .

5.غرر الحكم : ح ۴۲۸۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۸۸ ح ۳۸۷۶ وفيه «بقدر» بدل «بقضاء» .

6.غرر الحكم : ح ۸۶۹۱ .

7.مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۳۹ ، غرر الحكم : ح ۳۷۲۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۶۲ ح ۳۴۶۲ .

8.غرر الحكم : ح ۶۹۹۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۸۴ ح ۶۴۹۲ .

9.الزمام : المِقْوَد ، والجمع أزِمَّة (تاج العروس : ج ۱۶ ص ۳۲۴ «زمم») .

10.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۲۳۰ ح ۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52135
صفحه از 447
پرینت  ارسال به