119
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۲۶۳.امام على عليه السلام :خداوند سبحان براى بنده اى ، قضايى را مقدّر نكرد كه بنده به آن خشنود باشد ، مگر اين كه خير او در آن است .

۶۲۶۴.امام على عليه السلام :رنج و درد ۱ را تحمّل كن تا هميشه خُرسند باشى .

۶۲۶۵.امام على عليه السلام :سه چيز در هر كس باشد ، در حقيقت ، خير دنيا و آخرت نصيبش گشته است : خشنودى به قضا ، شكيبايى بر گرفتارى ، و سپاس گزارى در آسايش .

۶۲۶۶.امام زين العابدين عليه السلام :شكيبايى و خشنودى از خداوند ، اساس فرمانبرى خدا هستند . هر كس شكيبايى ورزد و به قضاى خدا درباره خويش ـ در آنچه را مى پسندد يا نمى پسندد ـ خشنود باشد ، خداوند عز و جل به آنچه او مى پسندد يا نمى پسندد ، حكم نمى كند ، مگر اين كه برايش خير باشد .

۶۲۶۷.الكافىـ به نقل از هاشم بن بريد ـ: مردى از امام زين العابدين عليه السلام درباره زهد (بى رغبتى به دنيا) پرسيد . فرمود : «ده چيز است . بالاترين درجه زُهد ، پايين ترين درجه پارسايى (وَرَع) ، و بالاترين درجه پرهيزگارى ، پايين ترين درجه يقين ، و بالاترين درجه يقين ، پايين ترين درجه خشنودى است . بدانيد كه زهد ، در آيه اى از كتاب خداوند عز و جل است : «تا بر آنچه از دست شما رفته ، اندوهگين نشويد و به [ سبب ] آنچه به شما داده است ، شادمانى نكنيد» » .

۶۲۶۸.امام باقر عليه السلام :هر كه به قضا خشنود باشد ، قضا او را در بر مى گيرد و خداوند ، پاداشش را بزرگ مى گرداند ، و هر كه از قضا ناخشنود باشد ، قضا بر او جارى مى شود ؛ ولى خداوند ، پاداشش را محو مى كند .

1.كلمه «قَذى» كه در متن عربى حديث آمده، به معناى «خاشاك» است كه به چشم مى رود و در اين جا، مقصود، آزار و رنج است و «رنج، چون عادت شود، آسودگى است» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
118

۶۲۶۳.الإمام عليّ عليه السلام :ما قَضَى اللّهُ سُبحانَهُ عَلى عَبدٍ قَضاءً فَرَضِيَ بِهِ ، إلّا كانَتِ الخِيَرَةُ لَهُ فيهِ . ۱

۶۲۶۴.عنه عليه السلام :أغضِ ۲ عَلَى القَذى وَالأَلَمِ ، تَرضَ أبَدا . ۳

۶۲۶۵.عنه عليه السلام :ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ؛ هُنَّ : الرِّضا بِالقَضاءِ وَالصَّبرُ عَلَى البَلاءِ ، وَالشُّكرُ فِي الرَّخاءِ . ۴

۶۲۶۶.الإمام زين العابدين عليه السلام :الصَّبرُ وَالرِّضا عَنِ اللّهِ رَأسُ طاعَةِ اللّهِ ، ومَن صَبَرَ ورَضِيَ عَنِ اللّهِ فيما قَضى عَلَيهِ فيما أحَبَّ أو كَرِهَ ، لَم يَقضِ اللّهُ عز و جل لَهُ فيما أحَبَّ أو كَرِهَ إلّا ما هُوَ خَيرٌ لَهُ . ۵

۶۲۶۷.الكافي عن هاشم بن البريد :إنَّ رَجُلاً سَأَلَ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام عَنِ الزُّهدِ فَقالَ : عَشَرَةُ أشياءَ فَأَعلى دَرَجَةِ الزُّهدِ أدنى دَرَجَةِ الوَرَعِ وأعلى دَرَجَةِ الوَرَعِ أدنى دَرَجَةِ اليَقينِ وأعلى دَرَجَةِ اليَقينِ أدنى دَرَجَةِ الرِّضا . ألا وإنَّ الزُّهدَ في آيَةٍ مِن كِتابِ اللّهِ عز و جل : «لِكَيْلَا تَأْسَوْاْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُواْ بِمَا ءَاتَـاكُمْ» ۶ . ۷

۶۲۶۸.الإمام الباقر عليه السلام :مَن رَضِيَ بِالقَضاءِ أتى عَلَيهِ القَضاءُ وعَظَّمَ اللّهُ أجرَهُ ، ومَن سَخِط القَضاءَ مَضى عَلَيهِ القَضاءُ وأحبَطَ اللّهُ أجرَهُ . ۸

1.غرر الحكم : ح ۹۶۶۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۸۳ ح ۸۹۱۴ .

2.أغضى عَلَى الشيء : سكت و صبر . ويقال : أغضى عينا على قذىً : صبر على أذىً (المعجم الوسيط : ج ۲ ص ۶۵۵ «غضا») .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۲۱۳ ، غرر الحكم : ح ۲۳۱۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۵۶ ح ۷۲ .

4.غرر الحكم : ح ۴۶۷۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۱۲ ح ۴۲۲۳ .

5.الكافي : ج ۲ ص ۶۰ ح ۳ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۱۳۱ نحوه وكلاهما عن أبي حمزة الثمالي ، مشكاة الأنوار : ص ۷۵ ح ۱۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۵۹ ح ۷۵ .

6.الحديد : ۲۳ .

7.الكافي : ج ۲ ص ۱۲۸ ح ۴ ، الخصال : ص ۴۳۷ ح ۲۶ ، معاني الأخبار : ص ۲۵۲ ح ۴ ، تحف العقول : ص ۲۷۸ ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۶۰ ، مشكاة الأنوار : ص ۲۰۵ ح ۵۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۳۱۰ ح ۵ .

8.الكافي : ج ۲ ص ۶۲ ح ۹ عن عبد اللّه بن محمّد الجعفي ، الخصال : ص ۲۳ ح ۸۰ عن الفرّاء عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، مشكاة الأنوار : ص ۵۱ ح ۴۲ ، التمحيص : ص ۶۲ ح ۱۴۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۳۹ ح ۲۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52405
صفحه از 447
پرینت  ارسال به