7
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۸ / ۴

مقصود از توانمندى

۶۰۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس توانمندى را به خود نسبت دهد ، كفر ورزيده است.

۶۰۹۲.تاريخ دمشقـ به نقل از عبد اللّه بن جعفر ـ: يكى از همراهان امام على عليه السلام در جنگ جَمَل ، برخاست و گفت : اى امير مؤمنان! ما را درباره قَدَر، آگاه فرما .
فرمود: «درياى ژرفى است . در آن، وارد نشو» .
گفت : اى امير مؤمنان! ما را درباره قَدَر، آگاه فرما .
فرمود: «خانه [ وحشت انگيز و] تاريكى است. وارد آن نشو» .
گفت: اى امير مؤمنان! ما را درباره قَدَر ، آگاه فرما .
فرمود: «راز خداست . خود را درباره آن به زحمت نينداز» .
گفت : اى امير مؤمنان! ما را درباره قَدَر ، آگاه فرما.
فرمود: «اكنون كه نپذيرفتى [و پافشارى كردى] ، همانا آن، امرى (چيزى) بين دو امر (دو چيز) است ؛ نه جبر است و نه تفويض» .
گفت : اى امير مؤمنان! فلانى قائل به توانمندى [خويش ]است و در محضر توست .
فرمود: «او را به نزد من بياوريد» .
پس ، او را بلند كردند ... .
فرمود: «بگو: آن را به وسيله خدايى دارم كه اگر بخواهد ، در اختيارم مى گذارد» .

۶۰۹۳.الكافىـ به نقل از على بن اسباط ـ: از امام رضا عليه السلام درباره توانمندى پرسيدم . فرمود: «بنده با داشتن چهار ويژگى، توانمند مى شود: راهش بدون مراقب (مانع) ، تنش و اعضاى بدنش سالم باشند ، و از جانب خداوند عز و جلبرايش سببى فراهم باشد» .
گفتم : فدايت شوم! اين را برايم تفسير كن.
فرمود: «اين كه بنده بدون مراقب باشد ، جسم سالم داشته باشد و اعضاى سالم داشته باشد ، [مثل اين است كه ]مى خواهد زنا كند؛ ولى زنى نمى يابد . سپس آن را بيابد . آن گاه يا خودش را حفظ مى كند و خوددارى مى كند ، همچنان كه يوسف عليه السلام خوددارى نمود ، يا ميان خود و خواسته اش مانعى نمى بيند و زنا مى كند و زناكار ناميده مى شود ، در حالى كه به اجبار، خدا را فرمان نبرده و با غلبه كردن هم نافرمانى نكرده است» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
6

۸ / ۴

مَعنَى الاِستِطاعَةِ

۶۰۹۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن جَعَلَ الاِستِطاعَةَ إلى نَفسِهِ فَقَد كَفَرَ . ۱

۶۰۹۲.تاريخ دمشق عن عبد اللّه بن جعفر عن الإمام عليّ عليه السلام :أنَّهُ خَطَبَ الناسَ يوما ... فَقامَ إلَيهِ رَجُلٌ مِمَّن كانَ شَهِدَ مَعَهُ الجَمَلَ ، فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أخبِرنا عَنِ القَدَرِ ؟ فَقالَ : بَحرٌ عَميقٌ فَلا تَلِجهُ ، قالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ أخبِرنا عَنِ القَدَرِ ؟ قالَ : بَيتٌ مُظلِمٌ فَلا تَدخُلهُ ، قالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أخبِرنا عَنِ القَدَرِ ؟ قالَ : سِرُّ اللّهِ فَلا تَتَكَلَّفهُ ، قالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أخبِرنا عَنِ القَدَرِ ؟
قالَ : أمّا إذ أبَيتَ ، فَإِنَّهُ أمرٌ بَينَ أمرَينِ ؛ لا جَبرَ ولا تَفويضَ . قالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، إنَّ فُلانا يَقولُ بِالاِستِطاعَةِ وهُوَ حاضِرُكَ ، فَقالَ : عَلَيَّ بِهِ ، فَأَقاموهُ... .
قالَ : قُل : أملِكُها بِاللّهِ الَّذي إن شاءَ مَلَّكَنيها . ۲

۶۰۹۳.الكافي عن عليّ بن أسباط :سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا عليه السلام عَنِ الاِستِطاعَةِ ، فَقالَ : يَستَطيعُ العَبدُ بَعدَ أربَعِ خِصالٍ : أن يَكونَ مُخَلَّى السَّربِ ، صَحيحَ الجِسمِ ، سَليمَ الجَوارِحِ ، لَهُ سَبَبٌ وارِدٌ مِنَ اللّهِ عز و جل ، قالَ : قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، فَسِّر لي هذا .
قالَ : أن يَكونَ العَبدُ مُخَلَّى السَّربِ ، صَحيحَ الجِسمِ ، سَليمَ الجَوارِحِ ، يُريدُ أن يَزنِيَ فَلا يَجِدُ امرَأَةً ثُمَّ يَجِدُها ، فَإِمّا أن يَعصِمَ نَفسَهُ فَيَمتَنِعَ كَمَا امتَنَعَ يوسُفُ عليه السلام ، أو يُخَلِّيَ بَينَهُ وبَينَ إرادَتِهِ فَيَزنِيَ فَيُسَمّى زانِيا ، ولَم يُطِعِ اللّهَ بِإِكراهٍ ولَم يَعصِهِ بِغَلَبَةٍ . ۳

1.كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۶۶۲ نقلاً عن الديلمي عن أنس .

2.تاريخ دمشق : ج ۵۱ ص ۱۸۲ ، مطالب السؤول : ص ۲۶ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۳۴۸ ح ۱۵۶۷ نقلاً عن حلية الأولياء .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۶۰ ح ۱ ، التوحيد : ص ۳۴۸ ح ۷ ، الاعتقادات للصدوق : ص ۳۸ عن الإمام الكاظم عليه السلام ، الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام : ص ۳۵۲ عن العالم عليه السلام وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۷ ح ۵۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 51838
صفحه از 447
پرینت  ارسال به