پژوهشکده علوم و معارف حدیث
پژوهشکده علوم و معارف حدیث، به عنوان اولین پژوهشکده، همزمان با تأسیس و راهاندازی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد که در ذیل به معرفی ساختار، عملکرد و دستاوردهای آن اشاره میشود.
رئیس پژوهشکده
رئیس پژوهشکده، مسئولیت کلیه امور مربوط به پژوهشکده را برعهده دارد و توسط رئیس پژوهشگاه به مدت سه سال منصوب میشود
معاون پژوهشکده
معاون پژوهشکده وظيفه نظارت و پىگيرى فعاليتهاى علمی پژوهشکده را زیر نظر رئیس پژوهشکده بر عهده دارد. به منظور انجام اين وظيفه، فعاليتهاى اين معاونت در چهار محور دنبال مىگردد كه به شرح ذيل مىباشد.
الف ـ پژوهش
انجام پژوهشهاى كلان حديثى كه در دايره مسئوليت يك گروه پژوهشى خاص نمىگنجد و يا گروه پژوهشى مربوط به آن تشكيل نشده است و يا پژوهشهاى حديثى كه به مركز تحقيقات ارائه مىشود، بر عهده معاونت پژوهشکده است. در اين معاونت پژوهشهاى مختلفى سامان يافته و منتشر شده و برخى نيز آماده انتشار يا در دست پژوهش است. معرفى اين پژوهشها در ادامه اين بخش خواهد آمد.
ب ـ آموزش
در ساختار مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث، بخش آموزش حديث در قالب دانشگاه قرآن و حديث طراحى شده است در عین از آنجا كه در پژوهشگاه قرآن و حدیث نیز نياز به آموزشهاى تخصصى همكاران در حوزههاى مربوط به فعاليتشان وجود داشت، معاونت پژوهشکده وظيفه ارائه اين آموزشها را بر عهده گرفت و دورههاى آموزشى مورد نياز را به شرح زیر برگزار كرد.
دورههای آموزشی
ردیف | عنوان | استاد |
۱ |
كامپيوتر مقدماتى |
استاد احسان سرخهاى |
۲ |
آشنايى با نرم افزارهاى علوم اسلامى |
استاد احسان سرخهاى |
۳ |
نمايه سازى |
استاد محمد مرادى |
۴ |
دوره عمومى اينترنت |
استاد حميدرضا ايزدى |
۵ |
دوره آشنايى با حديث |
استاد عبدالهادى مسعودى و استاد سيد محمدكاظم طباطبايى |
۶ |
دوره تخصصى ICDL |
|
۷ |
آموزش C L.net و SQL |
استاد مهندس نجفيان |
۸ |
آموزش، Word |
استاد محمد معین صادقی |
۹ |
آموزش عمومی حروف چینی |
|
۱۰ |
استاد محمود حاج بابایی |
|
ج ـ ارتباطات علمى
ارتباط مراكز پژوهشى به صورت كلى و به خصوص مراكزى كه در يك حوزه فعاليت مىكنند و همعرض شناخته مىشوند، از ضرورتهاى بهرهورى بهتر از امكانات پژوهشى و ارائه پژوهشهاى برتر است. پژوهشکده علوم و معارف حدیث با سرلوحه قرار دادن حمايت از ارتباطهاى علمى و پژوهشى، اين سياست را همواره از طريق معاونت پژوهشکده دنبال نموده است. اين ارتباطها در قالب ديدار و ملاقات پژوهشگران دیگر مراکز علمی و پژوهشی با پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث همواره در حال پىگيرى است. آمار بالاى اين ديدارها ـ چه داخلى و چه خارجى ـ و طرحريزى همكارىهاى متقابل حكايت از عزم جدى اين مركز در تحقق اين سياست بنيادى دارد. همكارى با معاونت پژوهشى حوزه علميه قم در دستيابى به هدف نزديكسازى مراكز پژوهشى با يكديگر نيز در تحقق همين هدف در جريان بوده و هست. در اين ميان، ضرورت همكارىهاى متقابل موجب گرديد كه اين مركز، ارتباطى مستحكم و كاملاً سازمان يافته را با دو مركز پژوهشى مهم در قم برقرار نمايد. اين دو مركز پژوهشى عبارتاند از:
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. نيازهاى دو جانبه پژوهشى و آموزشى دو مركز در چند سال اخير موجب انعقاد تفاهمنامه همكارى ميان مسئولان دو مركز گشت. بر پايه اين تفاهمنامه همكارىهاى پژوهشى در حوزههاى جامعهشناسى و روانشناسى در حال جريان است. همچنين دارالحديث آموزشهاى حديثى را براى پژوهشگران پژوهشگاه به اجرا گذاشته است.
مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى. تهيه نرمافزارهاى حديثى و نيز نرم افزارهاى مورد نياز كنگرهها از جمله نيازهايى بوده كه در ارتباط اين مركز با مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى به ثمر نشسته است. همكارىهاى دو مركز در اين زمينه همچنان در جريان است.
د ـ نشستهاى علمى
ارائه ديدگاههاى پژوهشى و فراگير شدن مسائل و مباحث حديثى در حوزه، پژوهشکده را بر آن داشت كه سلسله نشستهاى علمىاى را طراحى و اجرا كند. اين نشستها كه عموما در مراكز مهم حوزه برگزار شد، فعاليتهاى حديثپژوهان و نيز موضوعات و ميدانهاى جديد پژوهشهاى حديثى را براى حوزويان مطرح كرد. استقبال مناسب فضلا و طلاب از اين نشستهاى علمى گويای توفيق اين فعاليت علمى بوده است.
نشستهای علمی برگزار شده
ردیف | موضوع | سخنران | زمان برگزاری |
۱ |
بررسى تطبيقى حديث شيعه و اهل سنّت |
علامه سيد مرتضى عسكرى |
۵/۹/۷۷ |
۲ |
تصحيح و تحقيق متون حديثى |
استاد على اكبر غفارى |
۱۵/۱۱/۷۷ |
۳ |
نقد محتوايى حديث |
آيت الله سبحانى |
۲۰/۱۲/۷۷ |
۴ |
نقد و بررسى صحيحين |
حجت الاسلام والمسلمين محمد صادق نجمى |
۲۳/۲/۷۸ |
۵ |
روان شناسى و فقه الحديث |
دكتر گلزارى |
۲۰/۳/۷۸ |
۶ |
رابطه فقه و حديث |
آيت الله مشكينى |
۱۳/۸/۷۸ |
۷ |
موسوعههاى حديثى |
آيت الله محمدى رىشهرى |
۳۰/۱۰/۷۸ |
۸ |
اسانيد نهج البلاغه |
علامه محمد باقر محمودى |
۲۱/۱۱/۷۸ |
۹ |
سيره حكومتى امام على عليهالسلام در منابع فريقين |
آيت الله محمدى رىشهرى |
۱۹/۸/۷۹ |
۱۰ |
نقد ترجمههای متون دینی، اصول و شاخصها |
احمد شهدادی |
۱/۹/۸۵ ،۱۳/۱۰/۸۵ ، ۲۷/۲/۸۵ |
۱۱ |
بررسی اخبار گیری (تاریخ و روش) |
سید محمد کاظم طباطبایی |
۱۳/۲/۸۶ |
۱۲ |
ترجمۀ قرآن و سنت و چالشهای پیش روی آن |
دکتر صدر عاملی |
۲۷/۲/۸۶ |
۱۳ |
اعتبار اسناد کافی |
سید محمد جواد شبیری |
۱۱/۱۱/۸۶ -۱۱/۱۲/۸۶ |
۱۴ |
معیارهای اعتبار سنجی منابع حدیثی |
سید محمدکاظم طباطبایی |
سه جلسه |
۱۵ |
شاخصهای ترجمۀ متون دینی |
دکتر علی خزاعی فر |
۲۰/۴/۸۷ |
۱۶ |
نقد و بررسی ترجمههای کتاب کافی |
|
۱۱/۱۱/۸۸ |
۱۷ |
نقد و بررسی مکتب قم و بغداد |
|
۴/۵/۸۸ |
۱۸ |
مسیح و مسیحیت در روایت اسلامی |
پرفسور لگنهاوزن و دکتر علی الشیخ |
۲۲/۱۲/۸۸ |
۱۹ |
مهدویت و ظهور |
علامه سامی البدری |
۷/۱۲/۹۰ |
۲۰ |
رویکرد رجالی حوزۀ علمیۀ قم در دورۀ معاصر |
استاد سید علیرضا حسینی |
۲۴/۱/۹۱ |
۲۱ |
کتاب نصوص اهل سنت |
|
۱۹/۲/۹۱ |
۲۲ |
منابع مکتوب در انتقال میراث حدیثی شیعه |
استاد احسان سرخه ای |
۲۵/۳/۹۲ |
گروههای پژوهشی
۱) گروه دانشنامهنگاری
گروه دانشنامه نگاری به سه گروه جانبی فقه و حقوق، کلام و عقاید، سیره و تاریخ تفکیک شده است.
نياز به مطالعه همه منابع و اسناد موجود در هر پژوهش علمى، ايجاب مىكند تا با تتبع اوّليه و همه جانبه، تمام اين اسناد و منابع در يكجا گردآورى، تدوين و دسته بندى شوند. در اين ميان احتياج ما به احاديث و علوم مربوط به آن، مىطلبد كه اين منابع به صورت مجموعهها و دانشنامههاى فقهى، تاريخى، تفسيرى و... شكل يابند. گروه دانشنامهنگارى براى تسهيل دستيابى به همه روايات يك موضوع و يارى رساندن به تحقيقات كاربردى، وظيفه تدوين و سامان دادن اين مجموعهها را به عهده دارد.گفتنى است در اين ميان تشكيل خانواده حديث و تحليل چكيده و نتيجه نهايى روايات و حل تعارضها، ابهامها و فهم مقاصد نهايى احاديث نيز صورت مىپذيرد كه بنيان اصلى فقه الحديث است.
اهداف
۱. تدوين مجموعهها و دانشنامههاى روايى با موضوعات خاص و يا عام؛ اعم از احاديث شيعه يا ديگر فرقهها؛
۲. تهيه شناسنامه حديث؛
۳. پشتيبانى از ساير بخشهاى مركز در جهت تحقيقات كاربردى آنها؛
۴. بسترسازى براى فعاليتهاى افراد و گروههاى مستقل در اين زمينه؛
۵. تسهيل دستيابى به احاديث مورد نظر در جوامع و كتابهاى روايى.
گرايشها
۱. دانشنامهنگارى؛
۲. معجم نويسى؛
۳. تدوين شناسنامه حديث؛
وظايف
۱. يافتن، بهبود و ايجاد روشهاى گردآورى كامل احاديث به منظور تدوين موضوعى آنها؛
۲. تمهيد مقدمات تهيه و اجراى طرح تدوين شناسنامه حديث؛
۳. تهيه فهرستها و معاجم گوناگون براى جوامع روايى به منظور تسهيل دستيابى به آنها؛
۴. تخريج روايات از مصادر و منابع اوليه حديث در موضوعات مختلف؛
۵. آموزش و پرورش اوّليه و ميدانى پژوهشگران گروه در حوزه كارى مرتبط .
وظايف مسئول گروه
۱. طرح و برنامهريزى براى انجام فعاليتهاى گروه؛
۲. جذب، ساماندهى و انتخاب پژوهشگران هر طرح؛
۳. نظارت و مديريت برنامههاى در حال اجرا؛
۴. تهيه و تدوين بودجه سالانه.
۲) گروه احيا و تصحيح متون
نقل و كتابت حديث از نخستين سالهاى وحى مورد توجه عموم مسلمانان قرار داشته و با سفارش مؤكّد پيامبر صلىاللهعليهوآله و امامان معصوم عليهمالسلام حفظ، نقل، كتابت، جمعآورى ، تدوين و تنظيم آن آغاز شده است. محدّثانِ شيعه هر يك به مقتضاى زمان و حضورشان در كنار ائمّه عليهمالسلام ـ با توجه به موانع كتابت حديث ـ در حفظ و كتابت حديث كوشش بسيار نمودهاند. صدها اصل و جامع حديثى باقى مانده، آثار مجاهدت آن بزرگواران و طبقات بعدى محدثان بزرگ شيعى است. نگاهى گذرا به آثار باقى مانده و كتابشناسىها و نسخه شناسىها و مقايسه آن با آثار مشابه اهل سنّت چند مطلب را روشن مىسازد :
بسيارى از آثار حديثى به دلايل گوناگون مفقود شده است ؛
بسيارى از آثار ناشناخته، مجهول و مخطوط باقى مانده است ؛
آثار منتشر شده از كيفيت مناسب در تصحيح و نشر برخوردار نيست .
جوامع حديثى شيعه با همه غنايى كه دارند نسبت به نياز زمان، كاستىهاى قابل جبران بسيارى دارند . با درك نياز روزافزون پژوهشگران به منابع و مآخذ اصلى حديثى، كه سلسله پيوند زمان ما با عصر نبوت و ولايت است، و در تحقق اهداف و وظايف پيش بينى شده علوم و معارف حدیث در راه گسترش و نشر حديث، گروه احياى آثار حديثى شيعه اهداف و وظايف ذيل را پىمىگيرد:
اهداف
براى توفيق در گسترش و نشر حديث، توجه به ميراث حديثى گذشته و اطلاع از كميت و كيفيت آن ضرورتى انكار ناپذير است. هدف از تأسيس گروه پىگيرى موارد ذيل خواهد بود:
۱. شناسايى و طبقه بندى و معرفى آثار حديثى و علوم حديث؛
۲. تصحيح، تحقيق، احيا و نشر آثار حديثى و علوم حديث؛
۳. همكارى و مساعدت با ديگر گروهها و پژوهشگران در تصحيح متون حديثى و معجمنگارى و موسوعههاى حديثى.
وظايف
۱. كوشش در جهت شناسايى و معرفى ميراث حديثى شيعه از طريق كتابشناسىهاى توصيفى و انتشار مجموعه فهرستهاى تخصصى؛
۲. كوشش در جهت تصحيح و تحقيق آثا حديثى شيعه و نشر و عرضه آن به صورتى مناسب، با بهكارگيرى شيوههاى نوين ويرايش و كتابت؛
۳. كوشش براى انتخاب و گسترش روشهاى مناسب تصحيح و تحقيق متون حديثى از طريق آموزش مصححان و نقد آثار تكرارى و ضعيف.
وظايف مسئول گروه
۱. مطالعه و طراحى و تهيه پروژههاى تحقيقاتى و پيشنهاد آن به شوراى پژوهش؛
۲. برنامهريزى كوتاه مدت و بلند مدت در جهت انجام وظايف گروه؛
۳. سازماندهى گروههاى پژوهشى و برنامهريزى اجرايى و نظارت بر حسن انجام پروژههاى تحقيقى؛
۴. تهيه و تدوين برنامه و بودجه سالانه و تجزيه و تحليل برنامه سالانه و تهيه گزارشهاى لازم.
۳) گروه ترجمه
گروه ترجمه به منظور تحقق رسالت نشر تعاليم علوم و معارف حديث، در سال ۱۳۷۸ تأسيس گرديد. همان رسالتى كه نياز به تدوين كتابهاى حديثى با روش نوين را پديد آورد، گروه ترجمه حديث نيز بر اساس همان احساس نياز، فعاليت خود را آغاز كرد. ضرورت ترجمه كلاسيك و استاندارد متون دينى، چيزى نيست كه بر هيچ پژوهشگرى پنهان باشد. كم نيستند كسانى كه در پهناى گيتى ماديتزده كنونى، در پى پناهگاهى فكرىاند و غذاى روحى خود را از سر چشمههايى جستوجو مىكنند كه اطمينانآور و فارغ از قيل و قالهاى بافته و ساخته اين و آن باشد، اما پايگاه درست و مطمئنى نمىيابند . و اين، رسالت كانونهاى دينى است كه آنان را تغذيه كند. ايتام آل محمد صلىاللهعليهوآله همه كسانىاند كه نياز به اغناى فكرى و غذاى روحى دارند و اين، بر عهده همه عالمان و رسالتمداران دينى است.
متون حديث، به زبان عربى است و فهم دقيق آنها جز از طريق احاطه بر اصول و قواعد و ساختار آن زبان، ممكن نيست. گسترش اسلام، در اقصى نقاط عالم و گرايش و علاقه مردم مناطق گوناگون، اقتضا مىكند كه مسلمان شدگان و يا مسلمانان غير عرب، با دين خود كه بخش بزرگ آن را تعاليم حديثى تشكيل مىدهد، آشنا شوند. از سويى، نه دانشآموخته دينى به زبانهاى مورد نياز به اندازه كافى وجود دارد و نه همه مردمان را حوصله آموختن زبان عربى هست. بنابراين، آسانترين و كم هزينهترين راه براى برآوردن نيازهاى دينى غير عربزبانها و پاسخگويى به آنان، ترجمه متون دينى و نوشتههاى اسلامى، به زبان مخاطبان است. اين مهم، با دو ويژگىِ احاطه بر زبان اصلى و زبان دوم ميسّر است و جز اين، انتقال معارف دينى به زبانهاى ديگر، ممكن نيست. افزون بر اين ترجمه متون حديثى، اگرچه از سوى متخصصان هم صورت بگيرد، با وجود اصطلاحات فراوان در آن، مشكل چندانى را حل نمىكند؛ مگر با به وجود آوردن راهكارهاى علمى و سازمان مناسب و استفاده از نظارت اهل فن و صاحبان درايت و تخصص. بر اين اساس، پژوهشکده علوم و معارف حدیث، گروهى را با عنوان گروه ترجمه به اين امر اختصاص داده است تا با تمركز بر امر ترجمه، تحقيقات خود را به زبانهاى غير فارسى و غير عربى گسترش دهد و از اين طريق، به رسالت دينى و اهداف معنوى خود جامه عمل بپوشاند.
اهداف گروه
۱. ترجمه متون و كتابهاى حديث شامل معارف اهل بيت عليهمالسلام به زبانهاى مورد نياز مخاطبان؛
۲. علمى كردن كار ترجمه متون حديثى؛
۳. پرورش نيروى انسانى كارآمد براى ترجمه متون حديثى؛
۴. تهيه اصول و ابزار ترجمه متونحديثى (فرهنگاصطلاحات، قواعد ترجمه و...).
راهكارهاى اجرايى بر آوردن اهداف
۱. شناسايى منابع حديثى؛
۲. نيازسنجى از ملتها و اقوام گوناگون كه به آموزههاى حديثى نياز دارند؛
۳. شناسايى مترجمان و نيز تربيت نيروهاى مستعد براى ترجمه متون حديثى؛
۴. همكارى با مؤسسههايى كه به امر ترجمه اشتغال دارند؛
۵. برگزارى نشستهاى علمى در زمينه ترجمه متون حديثى.
سياستهاى گروه
گروه ترجمه براى برآوردن اهداف تعريف شده، رعايت سياستهاى ذيل را در دستور كار و نصب العين خود مىداند:
۱. پرهيز از اقدام به ترجمه و نشر آموزههاى سست و بىپايه؛
۲. پرهيز از اقدام به ترجمه و نشر منابع و يا كتابهاى جنجال برانگيز و تفرقهافكن؛
۳. اقدام به ترجمه كتابهايى كه موجب تحكيم مبانى اعتقادى تشيع و گسترش فرهنگ اهل بيت عليهمالسلام مىشود؛
۴. نگاه علمى به فعاليتهاى ترجمه متون حديثى؛
۵. رعايت سطح استاندارد ترجمه؛
۶. رعايت اولويت ترجمه آثار دارالحديث؛
۷. بازنگرى نقّادانه به آثار ترجمهاى جهت رسيدن به سطح مطلوب؛
۸. همكارى جدّى و مداوم با مؤسسههاى ترجمه متون دينى؛
۹. تلاش براى گسترش كمّى و كيفى فعاليتهاى ترجمه متون و كتابهاى حديثى؛
۱۰.رعايت اولويتهاى ترجمه بر حسب نيازها و زبانها؛
۱۱.شناسايى متون حديثى و يا حتى سفارش تدوين كتابهاى حديثى متناسب با قشرهاى گوناگون و صنوف و طبقات و نهادهاى اجتماعى؛
۱۲.تلاش براى تقويت مترجمان متون دينى.
۴) گروه رجال
روايات به عنوان حاكيان سنّت نقش اساسى را در شناخت اين منبع پرفيض شريعت دارند. اين روايات همچون اسنادى تاريخى، كلام و كردار معصومان عليهمالسلام را براى ما نقل مىكنند و غالبا سينه به سينه به مؤلفان و مصنفان كتابهاى حديثى رسيدهاند. بديهى است كه هر واقعهاى كه در بستر زمان قرار گيرد و امرى تاريخى شود، كم و بيش دچار برخى غرضورزىها و اعمال نظرها مىگردد كه اصل واقعه را مخفى مىنمايند. از اين رو لازم است پژوهشهاى عميقى در شناخت حقيقت و واقع صورت گيرد. هرچه فاصله زمانى اصل وقايع و مداركى كه آنها را براى ما نقل مىكنند طولانىتر باشد، طبيعتا شيوههاى شناخت سره از ناسره نيز مشكلتر خواهد بود.
ارزشيابى صدور حديث در اين فرايند ضرورت خود را نمايان مىسازد و اين ارزشيابى به صورت تعبدى ـ قبول اخبار ثقات ـ يا به صورت عقلايى ـ پژوهشهاى تاريخى بر اساس ضوابط عقلايى ـ مىتواند صورت پذيرد. حديث شناسان از ديرباز شيوه شناسايى رجال راوى حديث را در پيش گرفته بودند، و لكن به مرور زمان فقيهان و دانشيان علم حديث و كلام شيوههاى نقد ديگرى را نيز در حوزه ارزشيابى حديث مطرح كردهاند.
ضرورت
با توجّه به اينكه روايات غير متواتر ـ كه بيشتر روايات را تشكيل مىدهند ـ صدورشان قطعى نيست، لذا لازم است قبل از استناد به حديث ـ در دانشهاى مختلفى كه حديث در آنها كاربرد دارد ـ اطمينان از صدور حديث حاصل شود. از اين رو از مباحث مهم علمالحديث همان دانش نقد حديث و رجال است. اگر چه جوامع رجالى بسيارى در موضوع «اسماء الرجال» نگارش يافته است، لكن همچنان مشكلاتى در حوزه بحث ارزشيابى حديث خودنمايى مىكند. لذا هنوز نياز به شناخت منابع رجالى، نقد و تحليل آنها، بيان ضوابط و قواعد رجالى به صورت منسجم و ارائه نظريههاى جديد بر اساس بررسى و تحليل منابع اصيل، محسوس مىباشد.
اهداف
۱. بازشناسى منابع اصيل رجالى و مبانى و شيوههاى آنها؛
۲. نقد و تحليل منابع رجالى در طول تاريخ اين علم؛
۳. ارائه ضوابط و قواعد رجالى كاربردى؛
۴. ارائه شيوههاى مختلف ارزشيابى صدور حديث و مبانى آنها؛
۵. تمييز احاديث معتبر از غير معتبر و بررسى صدور آنها.
۵) گروه تاريخ و مصطلحات حديث
توجّه به تاريخ هر پديده، عنايت و انديشه به چگونگى شكلگيرى و رشد آن است؛ چرا كه تاريخ هر دانشى داستان گذر آن دانش از فراز و نشيبها، اقبال و بىاقبالىها، افزونىها و كاستنىها و به تعبيرى قصّه تكامل آن دانش است. از اينرو مطالعه دانش در روند تاريخى آن پژوهشگر را به دريافت روشنتر از آن رهنمون مىكند، از بىراههروى مصون مىدارد، كاستىها و افزودگىهاى خواسته و ناخواسته تاريخى آن را نشان مىدهد، تحول زبانى آن را مىنماياند، روند پيدايش و تحوّل اصطلاحات و تعابير آن دانش را بيان مىكند و آثار پديده آمده درباره آن را نشان مىدهد.
ضرورت
آنچه امروز به عنوان حديث در دسترس ماست و بر پايه آن وظايف دينى و روش زندگى خود را تنظيم مىكنيم، مجموعهاى از متون حديثى است كه نويسندگان پيشين و عالمان بزرگ تدوين و گردآورى كردهاند. اين نويسندگان تحت تأثير محيط علمى و اجتماعى خود به خلق آثارشان دست يازيدهاند. چگونگى انتخاب احاديث، تدوين، زبان منتخب، ابتكارات، موضوعات بررسى شده، عرصههاى فراموش شده و ديگر امور به طور خواسته و ناخواسته متأثر از شرايط زندگى و محيط پرورشى آنان بوده است.
احاديثى كه راويانِ مكتبى بدان توجه مىكنند، گاه با بىمهرى مكتب ديگرى روبرو مىشود و موضوعاتى كه نظر دانشورى را به خود جلب مىكند، ممكن است نظر دانشور ديگرى را به خود معطوف نسازد. همچنين زبان و تعابيرى كه در جامعهاى به كار مىرود همواره در جامعه ديگر به كار نمىآيد. بنابراين براى بهتر فهميدن احاديث در شكل كلان آن، بايد به تاريخ حديث توجّه كنيم و آن را به طور دقيق واكاوى نماييم.
اهداف
گروه در طرح بلند مدت خود اهداف ذيل را دنبال خواهد كرد:
۱. شناخت مكتبهاى حديثى محدّثان و مؤلفان؛
۲. دستيابى به تأثير محيطها، گرايشها و مذاهب در چگونگى تأليف و تدوين كتب حديثى؛
۳. دستيابى به چگونگى تأثيرگذارى و تأثيرپذيرى مكاتب حديثى از همديگر؛
۴. آگاهى به عوامل مؤثر در پيدايش احاديث ساختگى و جريانهاى حديثساز؛
۵. شناخت اصطلاحات و روند تغيير و تحول آنها.
گرایشها
۱. پژوهش در تاريخ حديث بر پايه جغرافيا
در بررسىهاى صورت گرفته روشن شد كه ساكنان مناطق گوناگون جهان اسلام با توجه به گرايشهاى محيطى خود به حوزههاى حديثى مختلفى علاقهمند بودهاند. براى نمونه: موضوعات و احاديثى كه در شام بدان توجه شده، غير از موضوعاتى بوده كه در اندلس، يمن يا حجاز به آن پرداخته شده است. از اين روى براى شناخت تاريخ حديث بر پايه جغرافيا، گروه روند حديثنگارى را در شام، يمن، حجاز، مصر شمال و شمال غرب افريقا، اندلس، عراق، ايران و شبه قاره هند بررسى خواهد كرد.
۲. پژوهش در تاريخ حديث بر اساس گرايشهاى كلامى و مذاهب
گرايشهاى مذهبى همواره در چگونگى گزينش و تدوين كتب حديث مؤثر بودهاند. از اينرو گروه، مطالعه در تاريخ حديث بر پايه مذاهب را از وظايف خود مىداند و به تاريخ حديث نزد شيعيان اثنىعشرى، فاطميان، خوارج، حنبليان، حنفيان، مالكيان و شافعيان خواهد پرداخت.
۳. تاريخ حديث بر پايه گرايشهاى علمى
گرايشهاى علمى كه گاه در درون يك مذهب به وجود مىآيد موجب نوعى علاقهمندى و يا بىعلاقگى نسبت به پارهاى از موضوعات و يا احاديث مىگردد. پژوهش تاريخ حديث بر اين پايه، گاه نكات دقيقى را پيش روى محققان مىنهد. از اينرو گروه، مطالعه تاريخ بر پايه گرايشهاى علمى ـ مانند: اخبارىگرى، اصولىگرى، گرايشهاى فلسفى، صوفيگرى، گرايشهاى علمى و گرايشهاى عرفانى ـ را وظيفه خود تلقى مىكند.
۴. تاريخ و ادوار حديثنگارى
حديث، قطعنظر از گرايشها و نحلهها، خود تاريخ مستقلى دارد كه شامل دورههاى گوناگونى ـ مانند نقل شفاهى، گردآورى، تدوين، تفسير و... ـ مىشود كه پژوهش در اين حوزه از وظايف اين گروه است.
۵. تاريخ پيدايش و روند اصطلاحات حديثى
اصطلاحات متداول در دانش حديث، تاريخ خاصى براى خويش دارد كه در گذر زمان تحولات معنايى و كاربردى نيز يافته است. از اينرو اين گروه به پژوهش در تاريخ پيدايش و روند اصطلاحات حديثى در نزد شيعيان، اهل سنّت و مقارنه ميان آن دو خواهد پرداخت.
۶. معرفى محتوايى كتب و مجامع روايى با نگرش تاريخى
كتب و مجامع روايى هر كدام از روش خاصى برخوردارند. اين روشها در طول تاريخ تأثير خود را در ديگر دانشها و علوم گذاشته است. اين گروه بر آن است با مطالعه كتب و مجامع روايى، ضمن كشف و شناسايى روشهاى حديثى هر كدام، به تأثير آن در پسينيان و تأثير آنها از پيشينيان بپردازد.
۶) گروه منابع حدیثی و آموزشهای کارگاهی
این گروه وظیفۀ آموزش و آماده سازی محققین را برای ورود به گروههای مختلف پژوهشکده به عهده دارد. همچنین مصدریابی و تخریج آثار گروهها در گروه پژوهشهای مقدماتی انجام می شود.
۷) واحد آماده سازی کتاب
در این بخش کارهای مربوط به آماده سازی کتابهای مجموعه اعم از ویراستاری، نمونه خوانی، حروف چینی و صفحهآرایی انجام میشود. آثار پژوهشکده از طریق این واحد برای انتشار آماده میگردد.
منشورات
پژوهشکده علوم و معارف حدیث در كنار فعاليت شش گروه پژوهشى، سه نشريه تخصصى نيز در حوزه حديث با گرايشهاى مختلف منتشر مىكند. در اين بخش به اجمال با اين نشريات آشنا مىشويم:
۱. علوم حديث
علوم حديث، نخستين نشريهاى است كه به صورت علمى ـ تخصصى در زمينه حديث و علوم مربوط به آن، منتشر مىشود و اهداف ذيل را دنبال مىكند: يك . گسترش و نشر فرهنگ حديث و سنّت ؛ دو . تبيين جايگاه حديث و سنّت در اسلام شناسى ؛ سه . رسيدن به قواعد روشن در مسير فهم سنّت و حديث ؛ چهار . ارائه معيارهاى روشن براى پالايش حديث ؛ پنج . معرفى و احياى حديث شيعه و اهل سنّت ؛ شش. ارائه ديدگاههاى نو در عرصه حديثپژوهى ؛ هفت: معرفى پژوهشگران و پژوهشهاى برجسته حديثى.
صاحب امتياز اين نشريه دانشكده علوم حديث است. مدير مسئول و سردبیر آن محمّد محمدىنيک (رىشهرى) و جانشین سردبير آن سید محمد کاظم طباطبایی است. علوم حديث در قالب فصلنامه و در قطع وزيرى و به زبان فارسى در قم انتشار مىيابد و از پاييز ۱۳۷۵ تاكنون (تابستان ۱۳۹۲)، منتشر شده است.
۲. ميراث حديث شيعه
ميراث حديث شيعه، عنوان سلسله دفترهايى است كه به عرضه ميراث مكتوب شيعى در حوزه حديث و علوم حديث، نظر دارد. در اين مجموعه، رسالههاى مختصرى كه در حجم يك كتاب نيستند، و تاكنون منتشر نشده يا به شكل مطلوبى در اختيار محققان قرار نگرفتهاند، تصحيح و احيا مىشود. هر يك از اين دفترها داراى پنج بخش است:
۱) متون حديث: در اين بخش نسخهها و رسالههايى كه حاوى اربعينهاى حديثى، كلمات قصار، گزيدههاى موضوعى و... باشد، جاى مىگيرد.
۲) شرح و ترجمه حديث: رسالههايى كه به شرح احاديث اختصاص دارد، با ترجمههاى كهنى كه از پارهاى روايات صورت پذيرفته ـ چه به صورت نثر يا نظم ـ در اين بخش مىآيد.
۳) علوم حديث : رسالههايى در زمينه رجال، مصطلح الحديث، غريبالحديث، اصول و قواعد فقهالحديث و ديگر شاخههاى علوم حديث، در اين بخش نشر مىيابد.
۴) اجازات : اجازاتى كه در ميان عالمان شيعى، محدثان و فقيهان مبادله شده و پشتوانه صحت و درستى نقلهاست ـ و امانتدارى و دقت اين بزرگان را در حوزه سنّت معصومان عليهمالسلام نشان مىدهد ـ در اين قسمت قرار مىگيرد.
۵) معرفى نسخهها: نسخههاى مربوط به رسالههاى حجيم كه در حدّ يك كتاب است، يا نسخه تازهاى از كتب و رسالههاى چاپ شده كه بر اعتبار آن كتاب و رساله مىافزايد، در اين بخش معرفى خواهد شد.
اين مجموعه از سال ۱۳۷۷ كه هر سال، دو دفتر آن منتشر مىشود، تا كنون (تابستان ۱۳۹۲)، ۲۱ شماره منتشر شده است.
ميراث حديث شيعه به كوشش مهدى مهريزى و على صدرايى خويى منتشر شده است.
۳. حديث زندگى
حديث زندگى، دوماهنامهاى است علمى ، فرهنگى و ادبى، ويژه جوان، كه [پس از انتشار چهار پيش شماره،] از مهرماه ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸، هر دو ماه يكبار، به صورت مرتّب منتشر شده است. صاحب امتياز و مديرمسئول اين نشريه محمد محمدى نيک (رىشهرى) است . قائم مقام مدير مسئول مهدى مهريزى و سردبير آن عبداللّه حسن زاده است .
حديث زندگى، از سه بخش «علمى» ، «ادبى» و «اجتماعى» تشكيل شده است. بخش علمى، مشتمل بر آثار: روانشناسى ـ تربيتى، علمى، اجتماعى، معارفى و... در يكى از قالبهاى: مقاله (تأليف و ترجمه)، گفتگو با صاحبنظران، خبر ، و معرفى و نقد كتاب است .
بخش اجتماعى ، عهدهدار ارائه : ديدگاههاى مخاطبان ، اطلاعات مفيد براى نسل نو، آسيبشناسى زندگى جمعى ، مشاوره ، و ... است كه در قالب: گزارش، گفتگوى اجتماعى، خبر، نقد و طنز اجتماعى عرضه مىشود. بخش ادبى نشريه نيز قالبهاى : داستان، خاطره ، شعر ، قطعه ادبى و نقد ادبى (تأليف و ترجمه) را در بر دارد. این مجله تا شمارۀ ۴۵ ادامه یافت و اکنون انتشار آن متوقف است.
منشورات ۱۳۷۵
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
دانش نامه نگاری |
۱۱ |
أهل البيت |
وزيرى |
۱ |
۶۴۵ |
معاونت پژوهشکده |
۱۲ |
فصلنامه: علوم حديث |
وزيرى |
۲ |
۵۱۴ |
| جمع | ۳ | ۱۱۵۹ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۷۶
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
دانش نامه نگاری |
۱ |
الصلاة في الكتاب والسنة |
وزيرى |
۱ |
۲۵۶ |
۲ |
الحج والعمرة في الكتاب والسنة |
وزيرى |
۱ |
۴۰۴ |
معاونت پژوهشکده |
۳ |
فصلنامه علوم حديث(۳ ـ ۶) |
وزيرى |
۴ |
۱۱۷۵ |
| جمع | ۷ | ۱۸۳۵ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۷۷
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
ميراث حديث شيعه دفتر اول |
وزيرى |
۱ |
۴۳۶ |
دانش نامه نگاری |
۲ |
ميزان الحكمة با ترجمه فارسى |
وزيرى |
۱۵ |
۷۷۸۳ |
۳ |
تلخيص أدعية الحج و آداب |
جيبى |
۱ |
۱۰۳ |
۴ |
ترجمه تلخيص أدعيه الحج |
جيبى |
۱ |
۱۵۲ |
۵ |
سيماى نماز |
پالتويى |
۱ |
۷۸ |
۶ |
ترجمه الصلاة |
وزيرى |
۱ |
۲۷۵ |
معاونت پژوهشکده |
۷ |
فصلنامه علوم حديث(۷ ـ ۱۰) |
وزيرى |
۴ |
۱۱۷۲ |
| جمع | ۲۴ | ۹۹۹۹ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۷۸
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
ميراث حديث شيعه، دفتر دوم، سوم و چهارم |
وزيرى |
۳ |
۱۷۱۶ |
دانش نامه نگاری |
۲ |
حج و عمره در قرآن و حديث |
وزيرى |
۱ |
۶۳۱ |
۳ |
غريب الحديث |
وزيرى |
۱۱ |
۴۵۵ |
معاونت پژوهشکده |
۴ |
فصلنامه علوم حديث شمارههاى(۱۱ ـ ۱۴) |
وزيرى |
۴ |
۹۶۳ |
| جمع | ۲۰ | ۳۷۶۵ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۷۹
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
توضيح المقال |
وزيرى |
۱ |
۳۶۰ |
۲ |
ميراث حديث شيعه (دفتر ۵) |
وزيرى |
۱ |
۶۰۴ |
دانش نامه نگاری |
۳ |
اهل بيت در قرآن و حديث |
وزيرى |
۲ |
۱۰۱۴ |
۴ |
دوستى در قرآن و حديث |
وزيرى |
۱ |
۶۵۵ |
۵ |
التبليغ فى الكتاب والسنّه |
وزيرى |
۱ |
۲۸۸ |
۶ |
المحبّة فى الكتاب والسنة(بيروت) |
وزيرى |
۱ |
۴۳۲ |
۷ |
سياستنامه امام على عليهالسلام |
وزيرى |
۱ |
۶۷۵ |
معاونت پژوهشکده |
۸ |
غريب الحديث في بحارالانوارج۲و۳و۴(ارشاد) |
وزيرى |
۳ |
۱۳۲۶ |
۹ |
موسوعة الإمام عليّ في الكتاب والسنّة |
وزيرى |
۱۲ |
۴۵۰۰ |
۱۰ |
فصلنامه علوم حديث(۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸) |
وزيرى |
۴ |
۹۲۶ |
| جمع | ۳۲ | ۱۰۷۸۰ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۰
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
فائق المقال |
وزيرى |
۱ |
۳۹۰ |
۲ |
الرسائل الرجالية (الكلباسى) ۱و ۲ |
وزيرى |
۲ |
۱۱۴۴ |
۳ |
ميراث حديث شيعه دفتر ششم و هفتم |
وزيرى |
۲ |
۱۱۰۴ |
دانش نامه نگاری |
۴ |
منتخب ميزان الحكمه |
وزيرى |
۱ |
۶۰۸ |
۵ |
سيماى علم و حكمت |
پالتويى |
۱ |
۲۲۴ |
۶ |
سيماى حج و عمره |
پالتويى |
۱ |
۱۳۰ |
۷ |
مناقب على بن أبى طالب |
وزيرى |
۱ |
۴۵۰ |
۸ |
تبليغ در كتاب و سنّت |
وزيرى |
۱ |
۴۶۸ |
۹ |
التنمية الاقتصادية |
وزيرى |
۱ |
۶۸۸ |
رجال |
۱۰ |
الرجال لابن الغضائرى |
وزيرى |
۱ |
۲۰۸ |
۱۱ |
معجم مصطلحات الرجال و الدراية |
وزيرى |
۱ |
۲۰۳ |
معاونت پژوهشکده |
۱۲ |
فصلنامه علوم حديث(۱۹و۲۰و۲۱و۲۲) |
وزيرى |
۴ |
۸۰۰ |
| جمع | ۱۷ | ۶۴۱۷ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۱
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
الرسائل الرجاليه (كلباسى)(جلد ۳و۴) |
وزيرى |
۲ |
۱۳۴۲ |
۲ |
العقد النضيد ۱جلدوزيرى |
وزيرى |
۱ |
۲۴۴ |
۳ |
الفصول المهمة |
وزيرى |
۲ |
۱۴۰۸ |
۴ |
الرواشح السماويه |
وزيرى |
۱ |
۳۶۰ |
۵ |
الأصول الستّة عشر |
وزيرى |
۱ |
۴۳۱ |
۶ |
ميراث حديث شيعه، دفتر هشتم |
وزيرى |
۱ |
۵۱۶ |
دانش نامه نگاری |
۷ |
منتخب ميزان الحكمة، عربى ـ فارسى |
وزيرى |
۲ |
۱۱۷۶ |
۸ |
گزيده ميزان الحكمه (فارسى) |
وزيرى |
۱ |
۹۲۸ |
۹ |
آينه يادها |
رقعى |
۱ |
۳۰۷ |
۱۰ |
اهل البيت في الكتاب والسنه (ترجمه انگليسى) |
وزيرى |
۱ |
۵۳۱ |
۱۱ |
دانش رجال از ديدگاه اهل سنّت |
وزيرى |
۱ |
۲۹۲ |
۱۲ |
الخير و البركة في الكتاب والسنة |
وزيرى |
۱ |
۳۶۰ |
۱۳ |
حكمتنامه بسيج |
رقعى |
۱ |
۳۱۵ |
رجال |
۱۴ |
مأخذشناسى رجال شيعه |
وزيرى |
۱ |
۳۶۸ |
معاونت پژوهشکده |
۱۵ |
حديث پژوهى |
وزيرى |
۱ |
۴۶۳ |
۱۶ |
فصلنامه علوم حديث (۲۳ ،۲۴ ،۲۵ ،۲۶) |
وزيرى |
۴ |
۸۹۱ |
| جمع | ۲۲ | ۹۹۳۲ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۲
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
فهرستگان نسخههاى خطى (جلد ۱) |
وزيرى |
۱ |
۵۵۴ |
۲ |
الفوائد الرجاليه |
وزيرى |
۱ |
۲۵۶ |
۳ |
رسائل في دراية الحديث (جلد ۱) |
وزيرى |
۱ |
۶۱۶ |
۴ |
ميراث حديث شيعه، دفتر نهم و دهم و يازدهم |
وزيرى |
۳ |
۱۷۰۷ |
دانش نامه نگاری |
۵ |
دانشنامه امير المؤمنين عليهالسلام |
وزيرى |
۱۳ |
۵۷۰۸ |
۶ |
اكسير المحبة |
رقعى |
۱ |
۱۳۲ |
۷ |
دليل المحبة |
رقعى |
۱ |
۱۵۴ |
۸ |
راهنماى عشق |
پالتويى |
۱ |
۱۵۲ |
۹ |
كيمياى محبت |
پالتويى |
۱ |
۱۴۸ |
۱۰ |
توسعه اقتصادى |
وزيرى |
۲ |
۱۱۵۰ |
۱۱ |
تبليغ بر پايه قرآن و حديث(ويرايش دوم) |
وزيرى |
۱ |
۴۹۱ |
۱۲ |
شهرالله في الكتاب والسنة |
وزيرى |
۱ |
۵۶۰ |
۱۳ |
خير و بركت از ديدگاه قرآن و حديث |
وزيرى |
۱ |
۶۶۴ |
۱۴ |
كيمياى محبت (انگليسى) |
وزيرى |
۱ |
۲۸۶ |
|
۱۵ |
كيمياى محبت (اسپانيولى) |
رقعى |
۱ |
۲۹۱ |
۱۶ |
المحبة في الكتاب والسنة (ويرايش جديد) |
وزيرى |
۱ |
۴۵۶ |
معاونت پژوهشکده |
۱۷ |
مجموعه كتابهاى كنگره حضرت عبدالعظيم عليهالسلام |
وزيرى |
۲۹ |
۱۱۷۹۶ |
۱۸ |
فصلنامه علوم حديث، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰ |
وزيرى |
۴ |
۱۰۶۳ |
| جمع | ۶۴ | ۲۶۱۸۴ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۳
گروه |
ردیف | مشخصات محصول |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
بلاغة الامام على ابن الحسين عليهالسلام |
وزيرى |
۱ |
۳۳۶ |
۲ |
الحاشيه على اصول الكافي(بدرالدين عاملى) |
وزيرى |
۱ |
۳۵۲ |
۳ |
رسائل في دراية الحديث (جلد۲) |
وزيرى |
۱ |
۶۱۶ |
۴ |
الحاشيه على اصول الكافى (رفيعالدين نائينى) |
وزيرى |
۱ |
۶۷۲ |
۵ |
فهرست نسخههاى خطى كتابخانه مركز تحقيقات |
وزيرى |
۱ |
۴۴۹ |
۶ |
ميراث حديث شيعه، دفتر دوازدهم |
وزيرى |
۱ |
۵۰۰ |
دانش نامه نگاری |
۷ |
گزيدهمتونروايى(غرر،تحفالعقول،شهابالأخبا) |
رقعى |
۳ |
۴۳۹ |
۸ |
موسوعة الاحاديث الطبية |
وزيرى |
۲ |
۷۷۲ |
۹ |
منتخب ميزان الحكمة با ترجمه فارسى |
رحلى |
۱ |
۶۶۷ |
۱۰ |
موسوعه ميزان الحكمة(جلد۱) |
وزيرى |
۱ |
۵۰۸ |
۱۱ |
دانشنامه احاديث پزشكى |
وزيرى |
۲ |
۱۲۸۰ |
۱۲ |
ماه خدا |
وزيرى |
۲ |
۱۰۹۶ |
۱۳ |
موسوعة العقائد الاسلامية |
وزيرى |
۵ |
۲۳۸۲ |
رجال |
۱۴ |
مبانى حجيّت آراى رجالى |
وزيرى |
۱ |
۲۵۵ |
معاونت پژوهشکده |
۱۵ |
مسند ابى بصير |
وزيرى |
۲ |
۱۲۰۸ |
۱۶ |
المعلى بن خنيس |
وزيرى |
۱ |
۲۶۰ |
۱۷ |
عقيل ابن ابى طالب |
وزيرى |
۱ |
۱۲۸ |
۱۸ |
جغرافياى رى |
رقعى |
۱ |
۲۰۰ |
۱۹ |
چكيده پاياننامههاى حديثى |
رقعى |
۱ |
۲۵۵ |
۲۰ |
علوم حديث، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴ |
وزيرى |
۴ |
۹۴۸ |
| جمع | ۳۳ | ۱۳۳۲۳ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۴
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
الدر المنظوم من كلام المعصوم |
وزيرى |
۱ |
۷۱۵ |
۲ |
ميراث حديث شيعه دفتر سيزدهم |
وزيرى |
۱ |
۵۹۷ |
دانش نامه نگاری |
۳ |
جواهر الحكمه للشباب |
رقعى |
۱ |
۳۵۶ |
۴ |
حديث تلاش |
رقعى |
۱ |
۱۲۲ |
۵ |
مرآة السّعى |
رقعى |
۱ |
۱۰۰ |
۶ |
حديث كسا |
جيبى |
۱ |
۲۴ |
۷ |
حكمتنامه جوان |
وزيرى |
۱ |
۳۸۷ |
۸ |
دانشنامه احاديث پزشكى (فارسى) |
وزيرى |
۱ |
۶۷۲ |
۹ |
دانشنامه ميزان الحكمه جلد ۱ تا ۳۳ |
وزيرى |
۳۳ |
۱۵۶۰ |
۱۰ |
فرهنگ نامه ادب |
رقعى |
۱ |
۸۳ |
۱۱ |
مناسبات جامعهشناسى و حديث |
وزیری |
۱ |
۲۴۰ |
۱۲ |
فرهنگنامه اذان |
رقعى |
۱ |
۱۱۴ |
۱۳ |
مراقبات شهر رمضان |
وزيرى |
۱ |
۳۰۸ |
۱۴ |
مراقبات ماه رمضان (عربى ـ فارسى) |
وزيرى |
۱ |
۵۱۸ |
۱۵ |
الدنيا و الآخرة فى الكتاب والسنة |
وزيرى |
۱ |
۵۲۰ |
۱۶ |
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث |
وزيرى |
۲ |
۹۱۲ |
۱۷ |
موسوعة ميزان الحكمة (ج ۲) |
وزيرى |
۱ |
۵۱۶ |
۱۸ |
مجموعه كتابهاى كنگره ابو الفتوح رازى |
وزيرى |
۲۴ |
۹۱۴۲ |
معاونت پژوهشکده |
۱۹ |
مكاتيب الأئمة |
وزيرى |
۳ |
۱۴۳۶ |
۲۰ |
كارنماى پژوهشى دهساله مركز |
وزيرى |
۱ |
۳۴۰ |
۲۱ |
فصلنامه علوم حديث |
وزيرى |
۴ |
۶۱۸ |
| جمع | ۸۱ | ۱۹۲۸۰ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۵
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
الحاشية على اصول الكافى(زين العابدين علوى) |
وزيرى |
۱ |
۴۷۶ |
۲ |
الحاشية على اصول الكافى (عاملى) |
وزيرى |
۱ |
۴۷۶ |
۳ |
ميراث حديث شيعه/ دفتر پانزدهم |
وزيرى |
۱ |
۵۶۴ |
تاریخ و مصطلحات حدیث |
۴ |
تاريخ حديث شيعه (قرن هشتم ـ يازدهم) |
وزيرى |
۱ |
۴۶۰ |
۵ |
الاسس الحديثيه |
وزيرى |
۱ |
۲۹۶ |
۶ |
المناهج الروائية عند شريف المرتضى |
وزيرى |
۱ |
۳۶۰ |
۷ |
تاريخ حديث شيعه در قرن ۱۲ |
وزيرى |
۱۳۱ |
۴۰۷ |
دانش نامه نگاری |
۸ |
حكمتنامه امام حسين (ع) |
وزيرى |
۲ |
۱۰۹۸ |
۹ |
نهج الدعاء (فارسى عربى) |
وزيرى |
۲ |
۱۴۱۷ |
۱۰ |
موسوعة ميزان الحكمة (ج ۳) |
وزيرى |
۳ |
۴۹۶ |
۱۱ |
حكم لقمان |
رقعى |
۱ |
۱۷۶ |
۱۲ |
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت |
وزيرى |
۱ |
۲۸۴ |
۱۳ |
نبى الرحمة |
وزيرى |
۱ |
۱۷۶ |
۱۴ |
دانشنامه ميزان الحكمه ج ۴ |
وزيرى |
۵۲ |
۱۰۰۵ |
رجال |
۱۵ |
الرجال (شيخ حرّ عاملى) |
وزيرى |
۱ |
۳۱۰ |
معاونت پژوهشکده |
۱۶ |
جواهر الحكمه للامام ابى عبد اللّه الحسين (ع) |
وزيرى |
۱ |
۵۹۸ |
۱۷ |
مكاتيب الأئمة (ج۴) |
وزيرى |
۱ |
۵۳۰ |
۱۸ |
ميراث محدث ارموى |
وزيرى |
۱ |
۳۶۸ |
۱۹ |
آداب امير المؤمنين عليهالسلام |
وزيرى |
۱ |
۲۸۸ |
۲۰ |
اسباب اختلاف حديث |
وزيرى |
۱ |
۷۲۸ |
۲۱ |
بازشناسى منابع اصلى رجال شيعه |
وزيرى |
۱ |
۵۶۸ |
۲۲ |
حديث تلاش انگليسى |
وزيرى |
۱ |
۱۲۷ |
۲۳ |
فصلنامه علوم حديث شمارههاى ۳۹ ـ ۴۲ |
وزيرى |
۴ |
۷۶۰ |
| جمع | ۲۲۰ | ۱۱۹۶۸ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۶
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
زبدة الاقوال |
وزيرى |
۱ |
۵۴۴ |
۲ |
ميراث حديث شيعه /دفتر هفدهم |
وزيرى |
۱ |
۵۶۰ |
۳ |
ميراث حديث شيعه /دفتر ۱۶ و ۱۷ |
وزيرى |
۱۲ |
۱۱۶۰ |
دانش نامه نگاری |
۴ |
نهج الدعاء (عربى) |
وزيرى |
۱ |
۷۸۷ |
۵ |
نهج الذكر (عربى) |
وزيرى |
۲ |
۱۲۸۴ |
۶ |
انديشههاى اجتماعى در روايات امر به معروف |
وزيرى |
۱ |
۱۶۰ |
۷ |
دانشنامه ميزان الحكمه (ج ۶، ۷، ۸) |
وزيرى |
۳ |
۱۵۷۱ |
۸ |
آه سرد |
رقعى |
۱ |
۱۸۰ |
۹ |
حكمتنامه لقمان (عربى ـ فارسى) |
رقعى |
۱ |
۳۲۸ |
۱۰ |
حكمتنامه پيامبر اعظم (ص) |
وزيرى |
۱۴ |
۸۰۴۳ |
۱۱ |
موسوعة الامام على بن ابى طالب (عربى) |
وزيرى |
۷ |
۴۱۶۶ |
۱۲ |
ميزان الحكمه (عربى ـ فارسى) |
وزيرى |
۱۴ |
۷۸۲۳ |
۱۳ |
حديثپژوهى / دفتر دوم |
وزيرى |
۱ |
۴۰۰ |
۱۴ |
دانشنامه اميرالمؤمنين (عربى ـ فارسى) |
وزيرى |
۱۴ |
۸۲۹۹ |
۱۵ |
حكمتنامه جوان (فارسى) |
رقعى |
۱ |
۳۸۸ |
۱۶ |
حكمت نامه لقمان (فارسى) |
رقعى |
۱ |
۲۰۴ |
۱۷ |
حج و عمره در قرآن و حديث (فارسى) ويرايش مجدد |
وزيرى |
۱ |
۴۰۸ |
۱۸ |
موسوعة ميزان الحكمه ج ۴ و ۵ |
وزيرى |
۲ |
۱۰۱۸ |
معاونت پژوهشکده |
۱۹ |
فصلنامه علوم حديث شمارههاى ۴۳ ـ ۴۶ |
وزيرى |
۴ |
۷۶۰ |
| جمع | ۸۴ | ۳۸۰۸۳ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۷
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
ميراث حديث شيعه، دفتر هيجدهم |
وزيرى |
۱ |
۵۴۷ |
۲ |
ميراث حديث شيعه، دفتر نوزدهم |
وزيرى |
۱ |
۶۰۰ |
تاریخ و مصطلحات حدیث |
۳ |
تاريخ حديث شيعه (قرن چهاردهم) |
وزيرى |
۱ |
۳۱۶ |
دانش نامه نگاری |
۴ |
موسوعه الامام على عليهالسلام (نمايهها) (ج۸) |
وزيرى |
۱ |
۸۸۴ |
۵ |
نهج الذكر با ترجمه فارسى، محمدى رى شهرى |
وزيرى |
۴ |
۲۳۰۳ |
۶ |
منتخب نهج الذكر عربى، محمدى رى شهرى |
وزيرى |
۱ |
۳۶۸ |
۷ |
منتخب نهج الذكر عربى ـ فارسى، محمدى رى شهرى |
وزيرى |
۱ |
۴۶۰ |
۸ |
انسانشناسى از منظر قرآن و حديث، محمدى رى شهرى |
رقعى |
۱ |
۱۷۲ |
۹ |
رسالة المسجد (عربى)، محمدى رى شهرى |
رقعى |
۱ |
۱۷۲ |
۱۰ |
فرهنگنامه مسجد (عربى ـ فارسى)، محمدى رى شهرى |
رقعى |
۱ |
۲۷۹ |
۱۱ |
دانشنامه ميزان الحكمه (۹ و ۱۰ و ۱۱)، محمدى رى شهرى |
وزيرى |
۲ |
۱۰۷۶ |
۱۲ |
موسوعة ميزان الحكمة (ج ۶)، محمدى رى شهرى |
وزيرى |
۱ |
۵۴۴ |
معاونت پژوهشکده |
۱۳ |
مكاتيبالأئمة(ج۵و۶) |
وزيرى |
۱ |
۴۶۴ |
۱۴ |
سهم زنان در نشر حديث، مهدى مهريزى |
وزيرى |
۱ |
۲۷۶ |
۱۵ |
فصلنامه علوم حديث شماره ۴۷، ۴۸، ۴۹ و ۵۰ |
وزيرى |
۴ |
۲۱۴ |
| جمع | ۲۷ | ۸۶۷۵ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۸
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
الكافی احياء۱۵ وزيرى۱۱۵۰۳ص۱۷مجموعه آثار كنگره كلينى كنگره |
وزيرى |
۴۷ |
۲۶۶۷۸ |
۲ |
ميراث حديث شيعه، دفتر بيستم، مهدى مهريزى ـ على صدرايى احياء |
وزيرى |
۱ |
۵۶۷ |
دانش نامه نگاری |
۳ |
منتخب موسوعة امام على(ع) (عربى)، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۹۸۷ |
۴ |
گزيده دانشنامه امير المؤمنين (فارسى)، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۸۹۶ |
۵ |
فرهنگ نامه مرثيه سرايى و عزادارى، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
رقعى |
۱ |
۱۳۲ |
۶ |
اصلاح الگوى مصرف (فارسى ـ عربى)، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
رقعى |
۱ |
۲۳۶ |
۷ |
اصلاح الگوى مصرف (فارسى)، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
رقعى |
۱ |
۱۷۶ |
۸ |
تعزيز الاسرة من منظار كتاب والسنة، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۳۶۵ |
۹ |
درآمدى بر اصلاح الگوى مصرف، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
جيبى |
۱ |
۶۷ |
۱۰ |
دانشنامه امام حسين(ع) (۱ - ۱۴)، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱۴ |
۶۶۱۸ |
۱۱ |
منتخب ميزان الحكمه (عربى ـ انگليسى)، محمدى رى شهرىترجمه |
وزيرى |
۱ |
۱۴۳۱ |
۱۲ |
فرهنگنامه بصيرت / فارسى، محمدى رى شهرىترجمه |
رقعى |
۱ |
۱۴۲ |
۱۳ |
فرهنگنامه بصيرت / عربى ـ فارسى، محمدى رى شهرى موسوعهنگارى |
رقعى |
۱ |
۱۶۴ |
معاونت پژوهشکده |
۱۴ |
مكاتيب الائمه (ج ۷) |
وزيرى |
۱ |
۴۹۶ |
۱۵ |
فصلنامه علوم حديث شمارههاى ۵۱، ۵۲، ۵۳ |
وزيرى |
۳ |
۷۶۰ |
| جمع | ۷۶ | ۳۹۷۱۵ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۸۹
گروه |
ردیف | مشخصات محصول |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
فهرستگان نسخههاى خطى حديث و علوم حديث(۸ـ۱۲)احياء |
وزيرى |
۵ |
۳۱۷۲ |
۲ |
ميراث حديث شيعه ۲۱احياء |
وزيرى |
۱ |
۶۵۳ |
۳ |
بضاعة المزجاة ج ۳احياء |
وزيرى |
۱ |
۶۰۷ |
۴ |
ضياء الشهاب في شرح شهاب الاخباراحياء |
وزيرى |
۱ |
۶۶۴ |
تاریخ و مصطلحات حدیث |
۵ |
مكتب حديثى كوفه تاريخ |
وزيرى |
۱ |
۳۵۲ |
۶ |
تاريخ حديث شيعه قرن ۴ ـ ۷تاريخ |
وزيرى |
۱ |
۵۵۴ |
دانش نامه نگاری |
۷ |
فرهنگنامه امنيت ملى (عربى ـ فارسى)ترجمه |
رقعى |
۱ |
۱۱۲ |
۸ |
فرهنگنامه امنيت ملى ترجمه |
رقعى |
۱ |
۸۸ |
۹ |
بهشت و دوزخ از منظر قرآن و حديث ترجمه |
وزيرى |
۹ |
۱۵۹۰ |
۱۰ |
موسوعة الامام الحسين موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۳۸۹۸ |
۱۱ |
گزيده حكمتنامه پيامبر اعظم(ص)(عربى ـ فارسى) موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۱۱۲۶ |
۱۲ |
گزيده حكمتنامه پيامبر اعظم(ص)(عربى) موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۶۰۷ |
۱۳ |
گزيده حكمتنامه پيامبر اعظم(ص)(فارسى) ترجمه |
وزيرى |
۱ |
۷۱۹ |
۱۴ |
گزيده دانشنامه امام حسين(ع)ترجمه |
وزيرى |
۱ |
۱۰۳۶ |
۱۵ |
حكمتنامه كودك (عربى ـ انگليسى) ترجمه |
وزيرى |
۱ |
۳۲۸ |
۱۶ |
فرهنگنامه مهمانى (عربى ـ فارسى) |
رقعى |
۱ |
۱۷۲ |
۱۷ |
فرهنگنامه مهمانى (فارسى) |
رقعى |
۱ |
۱۳۲ |
۱۸ |
شهادتنامه امام حسين(ع)موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۱۰۸۳ |
۱۹ |
گزيده دانشنامه امير المؤمنين موسوعهنگارى |
وزيرى |
۱ |
۸۹۶ |
۲۰ |
الضيافة في الكتاب و السنة(فرهنگنامه مهمانى(عربى) موسوعهنگارى |
رقعى |
۱ |
۱۰۸ |
۲۱ |
سياستنامه امام على(ع) (انگليسى ـ عربى)ترجمه |
وزيرى |
۱ |
۶۰۸ |
معاونت پژوهشکده |
۲۲ |
گفتگوهاوگفتارها درباره كلينى و «الكافى»كنگره |
وزيرى |
۱ |
۴۲۲ |
۲۳ |
شرح زيارت جامعه كبيره معاونتپژوهشى |
وزيرى |
۱ |
۶۵۳ |
۲۴ |
حديث پژوهى دفتر سوم معاونتپژوهشى |
وزيرى |
۱۲ |
۴۰۰ |
۲۵ |
اصول دين |
وزيرى |
۱ |
۳۰۰ |
۲۶ |
چكيده پاياننامههاى حديثى معاونتپژوهش |
وزيرى |
۱ |
۴۲۸ |
| جمع | ۴۹ | ۲۰۷۰۸ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۹۰
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
احیاء و تصحیح متون |
۱ |
الهدايا (ج۳) احياء |
وزيرى |
۱ |
۵۹۲ |
۲ |
الهدايا (ج۴) احياء |
وزيرى |
۱ |
۶۱۲ |
۳ |
البضاعة المزجاة (ج۴) احياء |
وزيرى |
۱ |
۵۶۸ |
۴ |
مصابيح الأنوار احياء |
وزيرى |
۲ |
۱۴۱۴ |
دانش نامه نگاری |
۵ |
الجنة والنار موسوعه |
وزيرى |
۱ |
۹۰۴ |
۶ |
سخننامه حج |
وزيرى |
۴ |
۲۴۱۰ |
معاونت پژوهشکده |
۷ |
جرعهاى از زمزم عرفان |
وزيرى |
۱ |
۳۱۲ |
۸ |
حديث اسلامى، خاستگاه، تطورترجمه |
وزيرى |
۱ |
۵۳۶ |
۹ |
التصحيف في متن الحديث معاونت پژوهش |
وزيرى |
۱ |
۲۹۱ |
۱۰ |
اخباريگرى (تاريخ و عقايد) تاريخ |
وزيرى |
۱ |
۵۴۴ |
| جمع | ۱۶ | ۸۱۸۳ |
|
|
|
|
|
|
|
|
منشورات ۱۳۹۱
گروه |
ردیف | مشخصات |
نام کتاب / فصلنامه | قطع | تعداد | تعدادصفحات |
دانش نامه نگاری |
۱ |
گزیده شهادت نامه امام حسین(ع) ۱. شهادت نامۀ امام حسین(ع) |
وزيرى |
۲ |
۱۸۶۲ |
۲ |
گزیدۀ شهادت نامۀ امام حسین(ع) |
وزيرى |
۱ |
۱۰۸۳ |
۳ |
حکمتنامۀ عیسی بن مریم |
وزيرى |
۱ |
۳۲۲ |
۴ |
اطلس غدیر و عاشورا |
رحلی |
۱ |
۴۸ |
۵ |
فرهنگ نامۀ میهمانی، به زبان اندونزیایی، در اندونزی |
رقعی |
|
۶۰ |
۶ |
موسوعۀ امیر المؤمنین(ع) به ترکی استانبولی در ترکیه، |
|
۵ |
۵۶۰ |
۷ |
منتخب حکم النبی(ص) به زبان بوسنیایی در بوسنی |
|
۳ |
۱۶۰۰ |
فقه |
۸ |
مدارک فقه اهل السنة علی نهج وسائل الشیعة |
وزيرى |
۱ |
۴۸۴ |
معاونت پژوهشکده |
۹ |
فی رحاب حدیث ثقلین |
وزيرى |
۱ |
۲۶۰ |
| جمع | ۸ | ۶۲۷۹ |
|
|
|
|
|
|
|
|
طرحهای پژوهشکده علوم و معارف حدیث / پاییز ۹۱
طرحهای پژوهشکده علوم و معارف حدیث / پاییز ۹۱
طرحهای پژوهشکده علوم و معارف حدیث / پاییز ۹۱
علوم و معارف حدیث / پاییز ۹۱
علوم و معارف حدیث / پاییز ۹۱
علوم و معارف حدیث / پاییز ۹۱
گروه | ردیف | مشخصات |
عنوان | مؤلف | توضیحات |
دانشنامه نگاری |
۱ |
دانشنامۀ قرآن و حدیث |
|
|
۲ |
کنز الدعا |
|
پایان یافته |
۳ |
مراقبات عتبات عالیات (عربی ـ فارسی) |
|
پایان یافته |
۴ |
شناختنامۀ حدیث |
|
|
علوم و معارف حدیث / پاییز ۹۱
گروه | ردیف | مشخصات |
عنوان | مؤلف | توضیحات |
تاریخ و مصطلحات حدیث |
۴ |
عرضه حدیث بر قرآن |
|
|
۵ |
مکتب حدیثی خراسان (تاریخ حدیث شیعه در خراسان) |
|
|
۶ |
تاریخ حدیث شیعه در قرنهای اول تا سوم هجری |
|
|
۷ |
جریانهای فکری پیرامون حدیث در جهان اسلام |
|
خرید اثر |
۸ |
نقد و فهم حدیث در مکتب متکلّمان امامی بغداد |
|
|
۹ |
تاریخ حدیث شیعه در بحرین|تدوین و تألیف |
|
|
۱۰ |
بازشناسی اصحاب ائمه(ع) در آینه روایات آنها |
|
|
۱۱ |
تأثیر زیدیه بر حدیث امامیه |
|
خرید اثر |
۱۲ |
واحد فهرستگان نسخ خطی شیعه |
|
|
۱۳ |
مستدرک فهرستگان نسخ خطی شیعه |
|
بخش ایران |
۱۴ |
معاونت پژوهش و آموزش |
|
|
۱۵ |
مقالات دائرة المعارف مصطلحات حدیثی |
|
|
۱۶ |
مقالات دائرة المعارف علوم حدیث |
|
|
۱۷ |
موسوعة الامام الحسین(ع) |
|
نمایهسازی |
۱۸ |
دانشنامۀ امام حسین(ع) |
|
نمایهسازی |
۱۹ |
مکاتیب الرسول(ص) |
|
|
۲۰ |
حدیثپژوهی، دفتر چهارم |
|
خرید اثر |
۲۱ |
چکیده پایاننامههای حدیثی |
|
جلد ۲ |
۲۲ |
مسند ابن ابی عمیر |
|
جلد ۱ |
۲۳ |
واحد حکمتنامهها و فرهنگنامهها |
|
|
۲۴ |
سیره نبوی |
|
|
۲۵ |
حکمتنامۀ باقریه |
|
|
۲۶ |
حکمتنامۀ رضوی |
|
|
۲۷ |
حکمتنامۀ فاطمیه |
|
|
۲۸ |
حکمتنامۀ عیسی(ع) |
|
|
۲۹ |
نقد و بررسی روایات در کتب عرفا و صوفیه |
|
|
۳۰ |
حکمتنامه علوی |
|
|
۳۱ |
فرهنگنامۀ نماز جماعت |
|
|
۳۲ |
فرهنگنامۀ جمعه |
|
|
۳۳ |
فرهنگنامۀ تهجّد |
|
|