گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله صفحه 9

پيش‌گفتار

سبْك زندگى اسلامى، يكى از مهم‌ترين ابعاد تمدّن اسلامى است كه آشنايى با آن، براى همه مسلمانان بويژه نسل جوان در عصر حاضر، فوق العاده مهم و ضرورى است ؛ ولى متأسّفانه تا كنون آن گونه كه شايسته بوده، بِدان توجّه نشده است.

بر اساس ره‌نمود رهبر معظّم انقلاب، آية اللّه‌ خامنه‌اى، در تبيين اهمّيت اين موضوع،۱ تمدّن نوين دو بخش دارد: بخش ابزارى و بخش اصلى. بخش ابزارى، شامل ارزش‌هايى است كه به عنوان پيشرفت كشور مطرح مى‌شوند، مانند: علم، اختراع، صنعت، اقتدار سياسى و نظامى، و اعتبار بين المللى.

بخش اصلى و حقيقى تمدّن نيز همان سبْك زندگى است كه شامل: سبك ازدواج، سبك رفتار با خانواده (پدر، مادر، همسر و فرزند)، سبك رفتارهاى شخصى (نظافت، انتخاب نوع لباس، نوع خوراك، نوع آشپزى، نوع آراستگى)، سبك رفتار در فعّاليت‌هاى سياسى، امنيتى، اقتصادى و ورزشى، سبك رفتار با ديگران (رئيس، مرئوس، پليس، همسايه، دوست، بيگانه و دشمن) مى‌گردد.

تمدّن نوين اسلامى از اين گونه امور تشكيل مى‌شود كه متن زندگى است و در اصطلاح اسلامى، به آن «عقل معاش» گفته مى‌شود و در كتب حديثى در ابوابى با نام «كتاب العشرة» به آن پرداخته‌اند.

عدم پيشرفت در اين بخش از تمدّن ـ كه به منزله بخش نرم‌افزارى تمدّن به شمار مى‌رود ـ، موجب مى‌گردد كه همه پيشرفت‌ها در بخش ابزارى تمدّن ـ كه به منزله بخش

1.. در ديدار با جوانان خراسان شمالى در تاريخ ۲۳ / ۷ / ۱۳۹۱.

گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله صفحه 10

سخت‌افزارى تمدّن شمرده مى‌شود ـ، نتواند به آرامش روانى و رستگارى جامعه بينجامد، همچنان كه در دنياى غرب با وجود ثروت، پيشرفت‌هاى گوناگون علمى و قدرت نظامى، آرامش روانى و رستگارى نيست.

نكته مهم در بيانات رهبر انقلاب اسلامى، اين است كه كشور ما در بخش اوّل تمدّن نوين (بخش ابزارى و سخت‌افزارى)، به بركت انقلاب اسلامى، پيشرفت‌هاى خوبى داشته ؛ ولى در بخش نرم‌افزارى كه بخش اصلى و حقيقى تمدّن اسلامى است، پيشرفتى چشمگير مانند بخش اوّل نداشته است و اين، زنگ خطرى است كه همه علاقه‌مندان به گسترش فرهنگ انقلاب اسلامى در جهان، بويژه متصدّيان امور تعليم و تربيت در جمهورى اسلامى ايران، و على الخصوص اعضاى شوراى انقلاب فرهنگى بايد بيش و پيش از ديگران، آن را بشنوند و جدّى بگيرند.

مفهوم‌شناسى «سبك زندگى»

سبك زندگى، عبارت است از مجموعه رفتارهاى اختيارى انسان با خود، ديگران و مجموعه هستى كه برخاسته از شناخت‌ها، باورها، ارزش‌ها و گرايش‌هاى اوست و در هم تنيدگى آنها به صورت يك نظام منسجم، شيوه و هنجار زندگى فرد يا جامعه را نشان مى‌دهد.

به سخن ديگر، انسان براى ساختن زندگى خود، افزون بر غريزه و الهام فطرى، از خواسته‌ها، خردورزى‌ها، تجربه‌ها و تنوّع‌طلبى‌هاى خود، هم‌عصران، نياكان و پيشينيان نيز بهره مى‌برد و آنها را در ساختن زندگى و هويت‌بخشى به آن، دخالت مى‌دهد و اين، دليل دگرگونى شكل زندگى در هر عصر و تفاوت هر اجتماع با اجتماع ديگر است. انسان بر اساس باورها، ارزش‌ها و طرز تلقّى‌اش از هستى و زندگى، به كنش و واكنش دست مى‌زند و رفتارهايى بر مى‌گزيند و حالت‌هايى را مى‌پذيرد كه خود مى‌خواهد و دوست دارد و با سليقه و معيارهايش، همخوانى دارند.

بنا بر اين، سبك زندگى، مولودِ عوامل و عناصرى است كه كم و بيش با هم ارتباط دارند و يك شاكله كلّىِ فرهنگى و اجتماعى را پديد مى‌آورند، و همين نظام‌مندى و پيوستگى است كه موجب تمايز فرهنگى در جوامع مختلف مى‌گردد.