اندیشه شناسی محدّثان حلّه
صفحه 5
سخنى با خواننده
پژوهشهاى بنيادى در «تاريخ حديث»، گامهاى نخست خويش را پشت سر مىگذارند. بررسى چگونگى شكلگيرى حديث شيعه و همچنين بازشناسى فراز و نشيبهاى آن در گذر زمان، پاسخ بسيارى از پرسشها و نيز چرايى جهتگيرىها، دستهبندىها، توثيق و تضعيفها و... و همچنين برخى زواياى تاريك انديشه شيعى را روشن خواهد ساخت. بىترديد، فهم صحيح بسيارى از متون حديثى، بر تاريخگذارى آنها استوار است.
نگاه تاريخى به حديث، آثار حديثى امروز را به ميراث كهن، پيوند مىزند و بههمپيوستگىِ جريان حديث شيعه را مىنماياند. در حوزه تشيّع، بازخوانى تاريخ حديث شيعه - كه خود، هويّتى مستقل دارد - ، تا كنون ، كمتر مورد توجّه قرار گرفته است و از اين رو، پژوهشهاى كارآمد در اين عرصه، بسيار پر اهمّيت اند.
با گسترش مطالعات تخصّصى حديث در دهههاى اخير و افزايش رشتهها و گرايشهاى علوم حديث در مراكز آموزش عالى، زمينه تدوين تاريخ حديث و تحليل حديث بر پايه تاريخ ، فراهم آمد. چنين تحليلى ، نيازمند قرار گرفتن حديث در جايگاه صدور است. پژوهشگران تاريخ حديث ، مىكوشند تا حديث را به زمان صدور، نزديك سازند و قرينههايى را كه سبب پيدايش حديث شده است، بيابند. در اين نگرش، احاديثى كه بر پايه نياز روز و يا در پاسخ انديشهاى مشهور در زمان صدور، صادر شدهاند، از احاديث عام، باز شناخته مىشوند، كه اين بازشناسى ، در تبيين انديشه شيعى و نيز اجتهاد روزآمد در همه حوزههاى دين ، مؤثّر خواهد بود.
استادان فرهيخته دانشگاهها و اعضاى هيئت علمى پژوهشگاههاى علوم اسلامى ، با شناخت اهمّيت تاريخ حديث در سالهاى اخير، كوشش كردهاند تا دانشجويان را به سَمت شناسايى حوزههاى حديثى، محدّثان و نويسندگان آثار حديثى هدايت كنند، كه رهاوردِ تلاشِ علمى مشترك استادان و دانشجويانِ حديثپژوه، پديد آمدن پاياننامههايى بر محورِ «تاريخ حديث» بوده است. بىترديد، نتايج به دست آمده، اگر چه مفيدند، ولى كامل نيستند؛ زيرا نوشتارهاى علمىِ شكل گرفته بر محور «تاريخ حديث»، هنوز پراكنده اند و در ميان پاياننامهها و كتابها، برخى به
اندیشه شناسی محدّثان حلّه
صفحه 6
معرّفى حوزههاى حديثى و برخى به معرّفى محدّثان شيعه پرداختهاند، افزون بر آن كه گاه در آنها همپوشانى نيز مشاهده مىشود؛ زيرا نويسنده حوزه حديثى، ناگزير به معرّفى محدّثان آن ديار پرداخته است و هر نگاشتهاى در باره محدّثان مشهور هم به ناچار ، از حوزه حديثى سخن گفته است.
شناخت وضعيت موجود، اهمّيت تعريفِ «كلانْپژوهشهاى روشمند» (بر محورِ تاريخ حديث) را نشان مىدهد. در چنين پژوهشهايى، به برداشتن دو گام اساسى نيازمنديم: نخست، گِردآورى اطّلاعاتِ متقن در تاريخ حديث و ديگرى ، تحليل حديث بر پايه تاريخ.
در مسير دستيابى به اهداف پيشگفته، گروه پژوهشى «تاريخ حديثِ» پژوهشكده علوم و معارف حديث، مفتخر است كه از بدو تأسيس تاكنون، بسيارى از مباحث بنيادى را در اين زمينه شناسايى و با ارائه طرحهاى گوناگون، بخشهايى از تاريخ حديث شيعه را به علاقهمندان ، عرضه نموده است. به عنوان نمونه مىتوان به نخستين كلانْپژوهش اين گروه با عنوان «تاريخ حديث شيعه از ابتدا تا عصر حاضر»، اشاره كرد كه تا كنون چهار جلد از آن منتشر شده و جلد آخر آن نيز مراحل پايانىاش را مىگذراند. كلانپژوهشهاى ديگرِ گروه تاريخ حديث، عبارت اند از: تاريخ حديث مناطق، مناسبات و مبادلات حديثى، و مكتبهاى حديثى شيعه.
گفتنى است از مجموعه «تاريخ حديث مناطق»، تاكنون كتاب مكتب حديثى شيعه در كوفه و مقاله «حديث و محدّثان شيعه در حلب» منتشر شده و كتاب حديث شيعه در ماوراء النهر و بلخ، در آستانه نشر است. از دو كلانْپژوهشِ ديگر نيز تاكنون، دو كتابِ: المناهج الروائية عند الشريف المرتضى و اخباريگرى (تاريخ و عقايد)، منتشر شده است.
اينك بسيار خرسنديم كه در پژوهش حاضر، حديث شيعه در شهر پُر آوازه «حلّه» كاوش گرديده است؛ چرا كه وجود شمار فراوان دانشوران حلّى و نيز حجم فراوان نگاشتههاى فقهى - حديثىِ ايشان و همچنين انديشهها و جريانهاى حديثىِ منسجم در اين حوزه و نوآورىهاى برخى بزرگان آن (همچون محقّق حلّى، علّامه حلّى و ابن داوود حلّى ) ، بررسى اين حوزه حديثى را ضرورى مىنمود. از سوى ديگر، نبود اطّلاعات منسجم در اين زمينه و فقدان پژوهشهاى همافق با حوزه حديثى حلّه، كار پژوهش را دشوار مىساخت . به سامان رساندن اين كار، نيازمند تلاشى گسترده و دقّتى بسيار ، همراه با صرف وقت فراوان بود. اين مهم ، توسّط محقّق گرامى، جناب آقاى امين حسينپورى، محقّق شد و اين كتاب، سامان يافت. ضمن قدردانى از زحمات ايشان، توفيق روزافزون وى را در نشر معارف اهل بيت عليهم السلام از خداوند منّان ، خواستاريم.
گروه تاريخ حديث
پژوهشكده علوم و معارف حديث